Tilltaget gjorde att varumärket Ben & Jerrys trendade på Twitter under förmiddagen. SD-riksdagsledamoten Paula Bieler lät snart meddela, via nämnda sociala medie-plattform, att hon bojkottar företaget.
Kritik kommer även från Göteborgs-Postens ledarskribent Jenny Sonesson:
”Är det ett skämt?! Ett glassföretag lägger sig i svensk migrationspolitik? Och är för en lag som sågats av Lagrådet? Absurt”.
Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar skriver att det är ”Modigt och smart av Ben & Jerry’s. Finns så klart folk som blir förbannade, men B&J gör sin grej”.
”Refugee welcome-glass”
Bakgrunden är det lagförslag från regeringen om att låta cirka 9 000 unga ensamkommande, som tidigare nekats asyl, få en ny chans till uppehållstillstånd. Lagen är tänkt att träda i kraft den 1 juli. Förslaget har bland annat mött hård kritik från Lagrådet och Polismyndigheten.
Glassbolaget Ben & Jerrys, som ägs av det multinationella jätteföretaget Unilever, har tidigare engagerat sig politiskt. På sin svenska hemsida redovisas att man driver kampanjer om allt från samkönade äktenskap, klimaträttvisa och flyktingar.
I flyktingdebatten lanserade glassbolaget 2017 bland annat med en ”Refugees welcome”-glass.
Applåderar Ung i Sverige
”Tack vare outtröttligt arbete och engagemang från gräsrotsrörelser, som satt tryck på etablerade organisationer och beslutsfattarna, har det många trodde var omöjligt faktiskt blivit möjligt!” skriver glassbolaget på sin webbsida.
Glassmakarna lyfter fram organisationen Ung i Sverige, med talesperonen Fatima Khavari, och skriver att de ”gjort skillnad för att skapa medvind för unga ensamkommande.”