Ulf Mazur vd för matpriskollen plockar en billigare matkassa med SVT:s reporter

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”De slåss om dig just nu”, säger Ulf Mazur,vd för Matpriskollen. Se när SVT följer med honom för att plocka fram en billigare matkasse. Foto: Vlada Cakic, SVT

Matpriserna sjönk i maj – andra månaden i rad

Uppdaterad
Publicerad

För andra månaden i rad sjönk de svenska matpriserna. Under maj var minskningen 0,1 procent. Kundernas jakt på den billigaste matkassen tros vara orsaken.

Matvarubutikerna pressas av kunderna och det har gett effekt. För andra månaden i rad sjönk de svenska matpriserna, enligt den oberoende matprisappen Matpriskollen. Mest minskade priserna i produktgrupperna frukt och bär samt mejeriprodukter och ost.

– Det bromsar snabbare än vad jag hade trott faktiskt, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

En förändring är att konsumenterna på ett annat sätt än tidigare strävar efter att vara så kostnadseffektiva som möjligt. Man handlar på extrapris och besöker flera butiker för att hitta de billigaste priserna. Det har gett effekt enligt Matpriskollens månadsrapport.

– För första gången tycker jag att man faktiskt unisont har gått ut och markerat och sagt ”vi gillar inte högre priser så vi börjar faktiskt byta butik”. Man har tittat mycket mer i lågprisbutiker. Man ifrågasätter prissättningen på produkterna.

Matjättarna pressades av politiken

Att finansministern i våras uppmanade matjättarna att sänka priserna för att stävja inflationen har också påverkat priserna, tror Ulf Mazur:

– Politiken hjälpte till, i alla fall fick den fart på Lidl som var snabbast ut med att sänka priserna i början på april. Det är klart att det är en pressande faktor.

Men hur mycket märks egentligen en minskning på 0,1 procent av i butikerna? Mycket, menar Ulf Mazur, eftersom att det är en siffra över de sammantagna ökningarna och minskningarna. Många varor har minskat i pris med betydligt mer än 0,1 procent.

Var tredje vara minskade i pris

– Av 43 000 artiklar så gick 16 procent upp i pris, 31 procent gick ned i pris och ungefär 50 procent ligger kvar på samma nivå.

Matvarorna som ökade mest i pris under maj månad var glass, kött och skafferivaror så som pulversoppa. Enligt Ulf Mazar ska konsumenterna vara beredda på att vissa varor kan fortsätta stiga i pris.

– Fortsätt jämför och utnyttja de extrapriser som finns i butiken. Fortsätt hålla det här trycket på handeln, säger han.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Under maj minskade matpriserna med 0,1 procent. Hör Matpriskollens vd Ulf Mazur varför den siffran är större än vad den låter. Foto: SVT

Matvarorna som minskade mest i pris under maj

Melon -18,8 procent

Nektarin -14,1 procent

Tomat -7,3 procent

Avokado -5,6 procent

Paprika -4.4 procent

Proteinprodukter -3,4 procent

Blåbär -2,6 procent

Ostklassiker, vällagrad -2,5 procent

Kokosolja -2,4 procent

Kvarg -2,4 procent

Tunnbröd -2,3 procent

Toalettpapper -2,2 procent

Kaffedryck – 2,1 procent

Kycklingfärs -2,1 procent

Matlagningsyoghurt -2,1 procent

Bönor och grönsaker -2,1 procent

Matpaj -2,0 procent

Kaffefilter -2,0 procent

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.