Matvarubutikerna pressas av kunderna och det har gett effekt. För andra månaden i rad sjönk de svenska matpriserna, enligt den oberoende matprisappen Matpriskollen. Mest minskade priserna i produktgrupperna frukt och bär samt mejeriprodukter och ost.
– Det bromsar snabbare än vad jag hade trott faktiskt, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.
En förändring är att konsumenterna på ett annat sätt än tidigare strävar efter att vara så kostnadseffektiva som möjligt. Man handlar på extrapris och besöker flera butiker för att hitta de billigaste priserna. Det har gett effekt enligt Matpriskollens månadsrapport.
– För första gången tycker jag att man faktiskt unisont har gått ut och markerat och sagt ”vi gillar inte högre priser så vi börjar faktiskt byta butik”. Man har tittat mycket mer i lågprisbutiker. Man ifrågasätter prissättningen på produkterna.
Matjättarna pressades av politiken
Att finansministern i våras uppmanade matjättarna att sänka priserna för att stävja inflationen har också påverkat priserna, tror Ulf Mazur:
– Politiken hjälpte till, i alla fall fick den fart på Lidl som var snabbast ut med att sänka priserna i början på april. Det är klart att det är en pressande faktor.
Men hur mycket märks egentligen en minskning på 0,1 procent av i butikerna? Mycket, menar Ulf Mazur, eftersom att det är en siffra över de sammantagna ökningarna och minskningarna. Många varor har minskat i pris med betydligt mer än 0,1 procent.
Var tredje vara minskade i pris
– Av 43 000 artiklar så gick 16 procent upp i pris, 31 procent gick ned i pris och ungefär 50 procent ligger kvar på samma nivå.
Matvarorna som ökade mest i pris under maj månad var glass, kött och skafferivaror så som pulversoppa. Enligt Ulf Mazar ska konsumenterna vara beredda på att vissa varor kan fortsätta stiga i pris.
– Fortsätt jämför och utnyttja de extrapriser som finns i butiken. Fortsätt hålla det här trycket på handeln, säger han.
Matvarorna som minskade mest i pris under maj
Melon -18,8 procent
Nektarin -14,1 procent
Tomat -7,3 procent
Avokado -5,6 procent
Paprika -4.4 procent
Proteinprodukter -3,4 procent
Blåbär -2,6 procent
Ostklassiker, vällagrad -2,5 procent
Kokosolja -2,4 procent
Kvarg -2,4 procent
Tunnbröd -2,3 procent
Toalettpapper -2,2 procent
Kaffedryck – 2,1 procent
Kycklingfärs -2,1 procent
Matlagningsyoghurt -2,1 procent
Bönor och grönsaker -2,1 procent
Matpaj -2,0 procent
Kaffefilter -2,0 procent