Det oberoende mediehuset Alkompis har funnits sedan 2012 och gör nyheter och samhällsinformation för en arabisktalande publik i Sverige. De har märkt att kampanjen tagit extra mycket fart de senaste veckorna.
– Vi jobbar intensivt med att nyansera och ge en korrekt bild av hur systemet med LVU fungerar och hur socialtjänsten jobbar, säger Julia Agha.
Videofilmer visar gråtande barn
Kärnan i kampanjen är idén att barn som omhändertagits enligt LVU i stället har kidnappats från sina familjer, och bilder på gråtande barn sprids. Enligt Myndigheten för psykologiskt försvar är kampanjen taktikanpassad och man använder information som ett maktmedel för att vilseleda.
När filmerna spridits har kommuner och socialtjänst blivit angripna av konton kopplade till våldsbejakande islamiska organisationer och hot om terrordåd har uttalats i kommentarsfält. Även Alkompis har blivit hotade. Bland annat har de fått en IS-flagga skickade till sig.
– När vi har försökt förklara situationen har det misstolkats av vissa grupper att vi försvarar socialtjänsten eller staten, tyvärr har vi fått mycket hat och hot både som mediekanal men också enskilda medarbetere.
Kommer fortsätta rapportera
Alkompis ska fortsätta informera och rapportera om systemet i Sverige, och Julia Agha hoppas att techbolagen kommer ta ett större ansvar för budskapen sprids på deras plattformar.
– Vi kommer fortsätta visa en korrekt bild. Vi kan nå de som befinner sig i Sverige och har en misstro mot myndigheter, vi kan däremot inte nå de extrema grupperna utanför landet – där får vi hoppas att andra instanser tar sitt ansvar.