Matematikutbildningen i grundskolan ska utökas med 105 timmar till 2019. Timmarna tas från ämnet elevens val.
Även teknikämnet ska stärkas. Regeringen föreslår undervisningstid för teknikämnet på minst 200 timmar i grundskolan.
Skolverket ska också ta fram nationella it-strategier för skolan. Programmering är tänkt att vara ett viktigt inslag i undervisningen i såväl matematik och teknik som i samhällskunskap.
Ett av syftena är att ge elever den undervisningstid de har rätt till och som behövs för att nå kunskapskraven, understryker Fridolin.
Matteresultat sjunker
En stadieindelad timplan ska göra det lättare för skolorna att följa upp undervisningen. Nuvarande timplan omfattar hela perioden mellan första och nionde klass.
Därför varierar undervisningstiden i olika ämnen mellan skolor, anser Fridolin. En stadieindelning gör skolan mer jämlik, enligt ministern.
Satsningen på matte görs mot bakgrund av att resultaten sjunker snabbt internationellt.
Mattebetygen är också de som gör att flest inte når gymnasiebehörighet, understryker Fridolin på en pressträff på en skola i Årsta i Stockholm. Svenska skolor har också relativt få mattetimmar enligt honom.
– Tekniskt kunnande är i det moderna samhället en demokratifråga, säger Fridolin, som påpekar att människor möter tekniken i dag i alla branscher.
Inte mer idrott
Teknik ryms i dag inom NO, men blir nu eget ämne som tydliggörs enligt förslaget.
– Det har i dag en undanskymd plats, säger Fridolin.
Trots att en majoritet i riksdagen – Alliansen och Sverigedemokraterna – vill ha fler idrottstimmar i undervisningen ingår det inte i regeringens förslag.
– Mer betygsatt idrotts- och hälsoundervisning är inte det som gör att de barn som rör sig minst kommer att göra det i större utsträckning, säger Fridolin.
Det viktiga är att de rör sig varje dag, men det kan vara på rasterna exempelvis. Detta kan man ha starkare skrivningar om i läroplanen, tycker utbildningsministern.