– Flygbranschen måste själv hitta en rejäl energibärare för flyget. Från regeringens sida ser vi biobränsle som en del i det arbetet och därför har vi tillsatt en utredning som ska titta på ekonomiska incitament för det, säger miljöministern till SVT.
Men hon tillägger att det också kommer att krävas att vi minskar på flygresandet.
– Vi är väldigt tydliga med att den utveckling som vi har i dag, där det långväga resandet ökar oerhört mycket, inte är hållbar, säger hon.
En del politiker menar att om vi använder mer biobränsle kan vi fortsätta flyga ungefär som förut?
– Det tycker jag är en naiv syn, svarar Karolina Skog kort.
Det finns forskare som är skeptiska till biobränsle för flyg – det går åt stora mängder och det går inte att få ekonomi i biobränslet menar de bland annat. Ministern är inte heller övertygad om att biobränslet är framtidens lösning:
– Det är absolut värt att titta på, men man ska inte blåsa upp förväntningarna att biobränslet ska lösa hela flygets utmaning. Så enkelt är det inte.
”Diskussionen har förändrats”
Debatten om flygets klimatpåverkan har växt sig starkare. Men trots det fortsätter vi flyga och svenska storflygplatser vill bygga ut. Har debatten egentligen lett till något konkret?
– Jag uppfattar att när det gäller flyget har diskussionen förändrats mycket på senare tid. Det är många som skriver under på att flyget är märkligt billigt och att flyget självklart ska betala sin del av klimatarbetet, säger Karolina Skog.
”Till viss del levt i förnekelse”
Hon tycker det är bra att flygbranschen börjat signalera att den förstår att den har ett stort jobb framför sig, men säger också att den till viss del har levt i förnekelse:
– Man har velat diskutera sådant som om det finns en höghöjdseffekt eller inte. Vi har varit tydliga med att vi diskuterar inte om naturvetenskapliga fakta stämmer eller inte. De stämmer, säger Karolina Skog.
Hur ser du på möjligheten att använda svensk skog till flygbränsle – finns det en konflikt med miljömålen och bevarandeintressen?
– Vi måste hitta en balans mellan bevarande av natur och biologisk mångfald och ökad produktion och bioekonomi. Jag ser en möjlighet för produktion av hållbara biobränslen i Sverige. Men den är inte oändlig.