Daniel Helldén och Amanda Lind, under språkrörens sommartal i jämtländska Undersåker den 19 augusti. Foto: Linnea Vesterlund/TT

Miljöpartiet backar från planerna på snabbtåg: ”Vi behöver nya stambanor”

Uppdaterad
Publicerad

Ett av Miljöpartiets vallöften har varit att Sverige ska rusta för framtiden genom att bygga höghastighetsbanor för snabbtåg. Planerna har aldrig blivit verklighet – och nu tvärvänder partiledningen. Det rapporterar Aftonbladet.

– Vi behöver nya stambanor, säger språkröret Daniel Helldén till tidningen.

Det viktigaste är inte en satsning på nya snabbtåg, utan att befintlig järnväg byggs ut och rustas upp. Det säger Miljöpartiets relativt nytillträdda språkrörspar Daniel Helldén och Amanda Lind till Aftonbladet. Beskedet kommer i samband med deras sensommarturné längs Inlandsbanan.

– Vi behöver nya stambanor och det handlar inte om snabbtåg, säger Helldén.

Höghastighetståg, mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, som skulle gå i över 300 kilometer i timmen, har tidigare varit en viktig fråga för Miljöpartiet. Men partiledningen överger nu löftet om stambanor för höghastighetståg, enligt språkrören. Och man säger sig vara överens i oppositionen.

– Vi har ju sett av den diskussionen som blev att det inte är gångbart att driva det på liknande sätt, därför pratar vi nu om att vi behöver nya stambanor, säger Helldén.

Prioriterar ”eftersatta järnvägssystemet”

Amanda Lind instämmer, och tydliggör partiets fokus framåt:

– Det har ju alltid varit en prioritering för Miljöpartiet att komma till rätta med hela vårt eftersatta järnvägssystem, både dubbelspår längs Norrlandskusten, arbetet med att rusta upp järnvägen i hela landet, och nya stambanor. Att vi är överens i oppositionen, det är ett styrkebesked, säger hon.

Enligt en av Trafikverkets utredningar skulle prislappen för hastighetstågen landa på 295 miljarder kronor. Redan 2019, innan Socialdemokraterna släppte frågan, sågade Riksrevisionen planerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.