Under ett par år under 00-talet var drivmedlet E85, som består av 85 procent etanol och 15 procent bensin, en framgångssaga. 2008-2010 var nästan var fjärde bil som såldes en etanolbil tack vare skattelättnader och den så kallade pumplagen.
I samband med att politikerna plockade bort de ekonomiska incitamenten minskade dock försäljningen av etanolbilar i rask takt, trots att E85 blir allt mer miljövänligt.
Direktstöd till ombyggnad
Nu föreslår alltså Miljöpartiet en bygg om-bonus för bensinbilar som blir miljöbilar. Blir förslaget verklighet innebär det bland annat att det införs ett direktstöd på hälften av kostnaden upp till maximalt 5 000 kronor för ingreppet, som ska ta omkring tre timmar.
– Vi tycker att det är dags att de bilarna som i dag är beroende av fossila bränslen kan ställas om och bli en del av det förnybara Sverige, säger Miljöpartiets språkrör Per Bolund.
Hur stor är chansen att Socialdemokraterna går med på det här?
– Jag tror att det finns en stor möjlighet att få en bred samsyn kring den här frågan.
Förslaget innebär också att det införs ett stöd på hälften av kostnaden upp till maximalt 20 000 kronor för att bygga om till biogasdrift. Att konvertera till etanol tar 2-3 timmar i verkstad medan konvertering till biogas tar omkring 2 dagar.
”Möjlighet till en ny näringsgren”
Förslaget är inspirerat av Frankrike, som både ger bonus på fordonsskatten när bensinbilar konverteras till etanoldrift och har en premie på nära 11 000 kronor när äldre bilar konverteras eller byts ut mot nya miljöbilar.
Enligt Per Bolund kommer förslaget också att generera pengar och nyanställningar i verkstadsbranschen.
– Det här ger möjlighet till en ny näringsgren, säger han.
2015 införde ni en etanolskatt som gjorde E85 till det dyraste bränslet att köra på. Varför ska bilägarna lita på er den här gången?
– Vi har tagit bort skatten på etanol, just eftersom det minskar miljöpåverkan rejält. Det här är en ganska lätt process och med det här förslaget betalar vi hälften av kostnaden. Det här är ingen stor insats och dessutom kan man köra billigare i framtiden. Det ska vara lätt att göra rätt.
Se hela intervjun med Per Bolund i klippet ovan.
Fakta om fordonsetanol och E85
- Etanol – vanlig sprit – är i särklass världens mest använda biobränsle (73,2 procent) framför växtbaserad biodiesel RME /FAME (22,2 procent) och förnybar HVO-diesel från avfall (4,6 procent).
- Etanol kan tillverkas genom jäsning av en mängd olika råvaror, bara de innehåller stärkelse. Vanligast är rester från tillverkning av rörsocker, men även spannmål.
- Det går också att tillverka etanol av avfall – exempelvis rester från livsmedelsindustrin. Genom särskilda processer går det även att omvandla cellulosa från exempelvis hö och sågspån till alkohol.
- Tillverkas etanol av grödor som annars skulle blivit mat är klimatnyttan starkt ifrågasatt. Enligt forskare är det slöseri med resurser och gör mer skada än nytta för klimatet. Dagens etanoltillverkning följer hållbarhetsregler och krav på godkända råvaror för att certifieras.
- Den största etanoltillverkaren i Sverige kan av tre kilo vete producera ett kilo etanol, ett kilo proteinrikt djurfoder och ett kilo kolsyra – som säljs vidare till livsmedelsindustrin.
- En stor del av världens etanol används för låginblandning i bensin för att på så sätt minska koldioxidutsläppen. I Brasilien blandar man i 22 procent etanol, i USA är det tillåtet med 15 procents inblandning och i flera EU-länder säljer man E10-bensin med 10 procent etanol. I Sverige är det 5 procent etanol i vanlig bensin.
- Etanol innehåller mindre energi än motsvarande mängd bensin. En etanolbil drar därför ungefär 25 procent mer bränsle per kilometer. Tack vare lägre pris har E85 oftast ändå varit billigast att köra på med undantag för åren 2015-2018 då politikerna införde en särskild etanolskatt som nu tagits bort.
- Utsläppen av fossil koldioxid från E85 är i dag ungefär mellan 60 och 80 procent lägre än från bensin. Många av dagens bensinbilar går enkelt att bygga om till etanoldrift. I Finland och Frankrike betalas bidrag till den som konverterar sin bil.
- Etanol är inte särskilt effektivt som fordonsbränlse. Mycket energi går förlorad i tillverkningen och förbränningen, särskilt om man jämför med elektriska fordon. Men eftersom både bilarna och infrastrukturen i form av transporter och tankställen redan finns på plats, skulle det vara ett relativt billigt sätt att snabbt minska koldioxidutsläppen från den svenska bilstrafiken.