Bilmekanikern om etanolen: ”Tar man inte tag i det här nu så skiter vi i det”

Uppdaterad
Publicerad

Etanol skulle bli ”framtidens miljöbränsle”, men i dag är knappt någon som kör på det. Sverige håller på att sumpa en chans, menar företagaren och bilmekanikern och Dick Tilander, som inget hellre vill än att bygga om bensinbilar till etanoldrift.

– Kommer det inga politiska beslut inom det närmsta halvåret, då är vi körda, säger han.

Se mer i videon ovan.

Fakta om fordonsetanol och E85

  • Etanol – vanlig sprit – är i särklass världens mest använda biobränsle (73,2 procent) framför växtbaserad biodiesel RME /FAME (22,2 procent) och förnybar HVO-diesel från avfall (4,6 procent).
  • Etanol kan tillverkas genom jäsning av en mängd olika råvaror, bara de innehåller stärkelse. Vanligast är rester från tillverkning av rörsocker, men även spannmål.
  • Det går också att tillverka etanol av avfall – exempelvis rester från livsmedelsindustrin. Genom särskilda processer går det även att omvandla cellulosa från exempelvis hö och sågspån till alkohol.
  • Tillverkas etanol av grödor som annars skulle blivit mat är klimatnyttan starkt ifrågasatt. Enligt forskare är det slöseri med resurser och gör mer skada än nytta för klimatet. Dagens etanoltillverkning följer hållbarhetsregler och krav på godkända råvaror för att certifieras.
  • Den största etanoltillverkaren i Sverige kan av tre kilo vete producera ett kilo etanol, ett kilo proteinrikt djurfoder och ett kilo kolsyra – som säljs vidare till livsmedelsindustrin.
  • En stor del av världens etanol används för låginblandning i bensin för att på så sätt minska koldioxidutsläppen. I Brasilien blandar man i 22 procent etanol, i USA är det tillåtet med 15 procents inblandning och i flera EU-länder säljer man E10-bensin med 10 procent etanol.  I Sverige är det 5 procent etanol i vanlig bensin.
  • Etanol innehåller mindre energi än motsvarande mängd bensin. En etanolbil drar därför ungefär 25 procent mer bränsle per kilometer. Tack vare lägre pris har E85 oftast ändå varit billigast att köra på med undantag för åren 2015-2018 då politikerna införde en särskild etanolskatt som nu tagits bort.
  • Utsläppen av fossil koldioxid från E85 är i dag ungefär mellan 60 och 80 procent lägre än från bensin. Många av dagens bensinbilar går enkelt att bygga om till etanoldrift. I Finland och Frankrike betalas bidrag till den som konverterar sin bil.
  • Etanol är inte särskilt effektivt som fordonsbränlse. Mycket energi går förlorad i tillverkningen och förbränningen, särskilt om man jämför med elektriska fordon. Men eftersom både bilarna och infrastrukturen i form av transporter och tankställen redan finns på plats, skulle det vara ett relativt billigt sätt att snabbt minska koldioxidutsläppen från den svenska bilstrafiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.