När vi besöker Tyresö skola utanför Stockholm träffar vi flera elever som gillar skolidrotten.
– Jag tycker att idrotten är bra och det är roligt. Jag ser alltid framemot idrottslektionerna, säger Simon Hagner.
– Om jag har idrott i början av dagen då känner jag att jag jobbar bättre resten av dagen, fyller Vilma Mäkinen i.
Detta är ljuv musik för idrottsläraren Malin Lossman, som tillsammans med kollegorna jobbar aktivt för att eleverna ska röra på sig.
– Vi vill försöka få elever att prova på väldigt många idrotter. De ska känna rörelseglädje och de ska hålla på med pulshöjande aktiviteter, säger Malin Lossman.
Skolor misslyckas
I dag består idrott och hälsa av en praktisk och en teoretisk del. Skolans uppdrag är att erbjuda daglig fysisk aktivitet till elever men många skolor misslyckas med det.
– Det är fortfarande lite oklart för många vad ämnet går ut på. Vi har mål att elever ska röra på sig och att eleverna ska lära sig, det tenderar ibland att bli två skilda saker. En del tycker att det mest handlar om att elever ska röra på sig och sedan har vi de som går väldigt hårt inför att eleverna ska lära sig saker, säger Håkan Larsson som är professor i idrottspedagogik på Gymnastik och idrottshögskolan, GIH.
Ha minst 500 idrottstimmar
Elever i grundskolan ska enligt Skolverket få minst 500 timmar idrott och hälsa efter avslutad skolgång. I en jämförelse från EU-kommissionen ligger Sverige långt ned på listan bland länderna i Europa.
– Personligen tycker jag det är alldeles för lite. All forskning visar på att inlärningen ökar i samband med att elever håller på med pulshöjande aktiviteter. Jag önskar att alla elever fick mer idrott, gärna dubbelt så många timmar, säger Malin Lossman.
Många idrottslärare saknar utbildning
Enligt en sammanställning från skolverket 2013 saknar nästan hälften av alla idrottslärare i grundskolan utbildning i ämnet.
– Det kan innebära att obehöriga lärare inte är så insatta i de mål som våra läroplaner sätter upp och som lärare ska jobba mot. Obehöriga lärare är inte heller så insatta i den bedömning som lärare ska göra av elevers lärande. Till slut ska de sätta betyg och det kan få stora konsekvenser för hur kvalitén på undervisningen blir, säger Håkan Larsson på GIH.
På Tyresö skola vill flera av eleverna vi träffar ha mer idrott.
– Förutom den idrott vi redan har, borde vi också ha en kort idrott på morgonen, tycker eleven Vilma Mäkinen.
– Jag vill jättegärna ha mer idrott i skolan. Jag tycker idrott är jättekul och jag skulle vilja ha en lektion till i veckan, säger Simon Hagner.
Minsta antal garanterande undervisningstimmar i grundskolan
Bild 230
Hem- och konsumentkunskap 118
Idrott och hälsa 500
Musik 230
Slöjd 330
Svenska eller svenska som andraspråk 1 490
Engelska 480
Matematik 1 020
Geografi, historia, religionskunskap, samhällskunskap 885
Biologi, fysik, kemi, teknik 800
Språkval 320
Elevens val 382
Källa: Skolverket