Att problemen med det svenska järnvägsnätet är stora är något som infrastrukturministern Tomas Eneroth instämmer i.
– Det hänger samman med att det svenska tågsystemet är rejält nedslitet. Vi måste göra stora investeringar. Och det är därför vi gör den största järnvägssatsningen i modern tid.
Satsningar behövs
Tomas Eneroth syftar på satsningar som renoveringen av Getingmidjan i Stockholm eller bygget av Sydostlänken mellan Älmhult och Blekinge kustbana.
– Det är över 700 miljarder vi lägger nu på infrastruktur. Och det behövs.
Tomas Eneroth skyller dagens tågproblem på att den borgerliga regeringen inte gjorde satsningar tidigare.
– Det här borde vi ha gjort för tio år sedan men då gjorde vi skattesänkningar istället.
Pressades om svar
Många av de satsningar på järnvägen som regeringen nu fattat beslut om kommer att bli klara först långt framöver – såsom utbyggnaden av Norrbotniabanan för att nå till Skellefteå som regeringen säger senast ska byggas 2024.
Pressad att svara på frågan om när de svenska tågresenärerna kommer att kunna räkna med att tågen går i tid svarar ministern att man på åtminstone en del sträckor kommer märka förbättringar snart.
– Du kommer att kunna se det på vissa sträckor redan under de kommande åren eftersom vi gör så stora insatser nu. Men man kommer också på vissa sträckor där det görs stora renoveringar faktiskt märka att det tar lite längre tid.