Taxitjänsten Uberpop har i sin nuvarande form och under rådande lagstiftning ingen framtid i Sverige, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) i kvällens Aktuellt. Tjänsten läggs ned nästa vecka av moderbolaget Uber, efter besked om att uppemot 70 förare kan komma att åtalas för att ha bedrivit svarttaxiverksamhet.
Uberpopbilar körs är vanliga privatpersoner, utan taxilicens, som vill tjäna pengar på att transportera andra. Priserna är lägre än för vanlig taxi och Ubers andra taxitjänster. Uber beskriver själva Uberpop som en samåkningstjänst men polisen menar att verksamheten i själva verket är svarttaxi. Den 18 maj kommer tjänsten stängas helt i Sverige, efter Ubers eget beslut.
– Jag tycker att det är rimligt att om man bedriver en verksamhet som uppenbarligen strider mot gällande lagstiftning, att man pausar den verksamheten tills man kan bedriva den inom lagstiftningens lagar, säger Anna Johansson om beskedet.
”Pinsamt att Sverige inte anpassat sitt regelverk”
Enligt henne är Uberpops vara eller inte vara främst en fråga om kundernas och förarnas trygghet och hon tycker att det är ett problem att de privatpersoner som kör för Uber och Uberpop saknar till exempel den utbildning som traditionella taxiförare har.
– Den lagstiftningen som finns finns ju inte till för att göra det svårt för någon, utan för att skydda konsumenten. Den finns till för att man inte ska konkurrera med sämre arbetsvillkor och sämre löner mellan olika företag inom branschen. Den finns också till för att skydda förarna. Till exempel finns det larmanordningar i taxibilar där man har en organisation som möter upp och kan stå för en viss service. Det är olika typer av tjänster som ska mötas, säger hon.
Men Mathias Sundin (L) menar att Sveriges lagstiftning i frågan är gammalmodig och har gjort det svårt för Uber att vara verksam här, trots att tjänster som tillhandahålls av privatpersoner kommer att vara allt mer efterfrågade i framtiden.
– Jag tycker att det är pinsamt att Sverige inte har anpassat sitt regelverk för framtiden och den här typen av tjänster. De kommer att gå in i alla samhällsområden och då måste politiken hänga med och det tycker jag inte att regeringen har gjort.
”Förtroende skapas av betygsystem”
Tryggheten är inte ett problem, säger Sundin som menar att passagerarna och förarna är säkrade genom det system som tillämpas för att betygssätta förarna.
– Förtroende på internet har skapats mycket av att man har betygsystem. När man åker Uber sätter man betyg på förarna. Om en förare inte sköter sig då får han ett lågt betyg, stängs av av företaget och ingen vill åka med dem, säger han.
Han tycker också att en fördel med tjänster som Ubers är att de har ersatt svarttaxi.
– Man har tryckt ut svarttaxi och eftersom alla transsaktioner här är digitala är det väldigt lätt att lösa det praktiska med att rapportera till Skatteverket.
Men Anna Johansson som har kallat tjänsten för ett hot mot den svenska modellen håller fast vid att Uber inte kan tillhandahålla samma trygghet för kunder och förare som vanlig taxi.
– När man bedriver en verksamhet där man egentligen inte har lön, där man inte betalar in sociala avgifter, där man inte kan få a-kassa eller sjukersättning och man befinner sig i gränslandet, då åsidosätter man den svenska modellen. Vi behöver ha lagstiftning som ser till att vi kan främja den nya tekniken och att utveckla taxibranschen, men vi måste fortfarande säkra trygghet för förare och passagerare.