Flera personer med stora kunskaper om transportbranschen menar att kör- och vilotidsreglerna kopplat till nattarbete bör ses över. Men trots att det gått ett år sedan Statens haverikommission presenterade sin utredning om olyckan och då föreslog att reglerna bör ändras har inget hänt.
Det är EU som beslutar om gemensamma regler för alla yrkesförare inom alla EU-länder och enligt Tomas Eneroth (S) har inte frågan om nattarbete varit uppe till förhandling i EU.
“Sverige har hela tiden velat skärpa reglerna”
– Det är självklart att vi behöver skärpa reglerna för kör- och vilotider generellt. Nu var inte den delen av vägtrafikordningen uppe för förhandling. Men från svensk sida har vi hela tiden velat skärpa kör- och vilotidsreglerna.
– När vi inte lyckas med detta måste vi i Sverige göra vad vi kan. Det jag gör som statsråd är bland annat att vi drivit igenom hårdare böter för företag som bryter mot reglerna, säger Tomas Eneroth.
På vilket sätt har ni drivit frågan om att förändra reglerna vad gäller nattarbete som är aktuella i det här fallet?
– Svårigheten med just nattarbete är att den regleras i vägtrafikförordningen som inte var föremål för förhandling i det här fallet
Men Helen Arango Magnusson som ledde haverikommissionen säger att regeringen kunnat agera i frågan i alla fall.
– Vi menar att det finns utrymme att driva frågan via EU även om det är svårt, säger hon.
Stort ansvar hos bussbolagen, menar ministern
Tomas Eneroth (S) säger också att bussbolagen borde ta ett större ansvar för trafiksäkerheten genom att inte planera körningarna i ytterkanten av vad som är tillåtet.
– Vi kan inte ha en ordning där man håller sig på gränsen till regelverket. Vi måste ha en ordning där bussbolag tar sitt ansvar för en god arbetsmiljö.
“Inte bara ett juridiskt ansvar”
Haverikommissionen har påtalat att Bergkvara buss som arrangerade olycksresan haft mycket små marginaler i planeringen. Men bussbolaget har hela tiden hävdat att de följt reglerna för kör- och vilotider samt arbetstidsregler.
– Det kan inte undanta bussbolagens ansvar om man vet att man har chaufförer som har tuffa scheman där man sätts bakom ratten och kanske inte är helt utvilade, säger Tomas Eneroth.
– Man måste inse att det man åtar sig är att ta ansvar för många individer som ska åka tryggt och säkert i buss. Man kan inte bara se det utifrån ett juridiskt ansvar.
Åklagaren säger att chauffören står i beroendeställning till bolaget och därför måste det finnas ett regelverk som styr upp det här, och det låter på dig att du är kritisk till hur Bergkvara planerat den här resan?
– Jag tycker det är viktigt att företagen tar sitt ansvar när det gäller arbetsmiljön för busschaufförer. Vi har sett att detta är en bransch där det varit tuffa arbetsvillkor, säger Tomas Eneroth.
Bussbolaget: ”Resan genomfördes inom reglerna”
Simon Sandberg är marknadschef på Bergkvara buss. Han har trots upprepade försök under flera veckor inte svarat på telefonsamtal utan bara på mejl.
På frågan hur de ser på planeringen av resan hänvisar han till ett pressmeddelande från bolaget daterat den 8 mars 2018. Där skriver företaget att resan genomfördes inom ramen för gällande regelverk och att bolaget prioriterar trygghet.
Infrastrukturministerns uttalande om att bussbolagen måste ta ett större ansvar för trafiksäkerheten bemöter bolaget så här:
– Trafikledarna har en checklista att gå igenom inför varje uppdrag. Bedömer de att väder-, trafikförhållanden eller andra omständigheter kan påverka resan, har de beredskap för detta, skriver Simon Sandberg.
Den åtalade busschauffören nekar till brott.
Se mer om busschaufförernas arbetstidsregler i Plus i SVT Play