I vanliga fall är augusti en månad med bra försäljning inom modebranschen. Barnens skolor öppnar, vuxna går tillbaka till jobbet och den annalkande hösten brukar få oss att köpa nya kläder. Men i år ser det annorlunda ut. Siffror från branschorganisationen Svensk Handels stilindex visar att försäljningen av kläder minskade med 2,5 procent och skor med 7,6 procent, jämfört med coronapandemins augusti 2021.
Generellt sett har företagen små vinstmarginaler på produkterna de säljer. Det innebär att de måste sälja många plagg för att gå med vinst. Att efterfrågan på kläder nu minskar drabbar framförallt de små företagen, menar Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson.
– De har inte samma finansiella muskler som de större kedjorna. Men hela handeln drabbas brett av det här, säger han.
Dyr frakt och sena leveranser
I butiken Grandpa i Stockholm märkte man av den minskade försäljningen i augusti. Grundaren Johan Pelz tror dock att det berodde på sena leveranser, vilken gjorde att de hade för få varor att sälja. Dessutom tror han att det varma vädret i augusti gjorde att folk avvaktade med att köpa nya höstkläder, som hunnit komma in i butikerna då.
– Man väntar med att ta köpbesluten kring en ny jacka eller en stickad tröja när det är 30 grader ute, säger Johan Pelz.
Svensk Handel tar upp fraktkostnader som ett annat problem för handeln. Där har priserna stigit till det femdubbla.
– Tyvärr pekar de flesta kurvor åt fel håll just nu, säger chefsekonom Johan Davidson.
Kristider gynnar second hand
Att konsumenter håller hårt i plånboken är dock inget som märks i second hand-branschen. På Myrorna i Stockholm är folk fortfarande sugna på att handla begagnade kläder och skor.
-Jag är inte orolig, säger butikschef Susanna Johansson Järdö.
Svensk Handel spår att marknaden för begagnade kläder och skor kommer stå sig starkare än nyhandeln. Detsamma gäller lågprismärken och outlets, eftersom priserna lockar en tommare plånbok.
– I konjunkturnedgångar prioriterar hushållen. Historiskt har då lågprisalternativ inom alla delar av handeln blivit mer attraktiva, säger chefsekonom Johan Davidson.