Ylva Rydin. Foto: SVT

Lufthansa vägrar betala Ylva trots missad semester

Uppdaterad
Publicerad

Ylva Rydin missade flera dagar av Sydafrikasemestern efter att ha blivit strandsatt på ett vintrigt Arlanda. Men trots en fällning vägrar flygbolaget Lufthansa att ersätta henne.

När Ylva Rydin skulle flyga med Lufthansa via Munchen till Sydafrika blev planet inställt på grund av ett oväder.

I flera dagar blev hon och hennes medresenärer strandsatta på Arlanda och enligt Ylva Rydin var det passagerarna själva som fick kontakta Lufthansa för att få hotellrum och information.

SVT granskar Lufthansa

Ylva Rydin blev till slut inbokad på en flygning som var så sen att hon riskerade att missa anslutningsflyget till Sydafrika i Munchen. Hon fick då hjälp av SAS att bli inbokad på en tidigare flygning till Munchen.

Allmänna reklamationsnämnden ARN rekommenderar Lufthansa att ersätta Ylva Rydin och hennes medresenär med 500 euro enligt EU:s regler i EG-förordningen 261 som reglerar kompensation till passagerare när flygplan till exempel ställs in eller är försenade.

Men Lufthansa vill inte ersätta dem, med hänvisning till att extraordinära omständigheter rådde i snökaosets Europa vid tillfället.

Enligt flygbolaget var det personalbrist till följd av vädret som gjorde att flighten ställdes in, men Lufthansa har inte presenterat någon utredning för ARN om vilka åtgärder som vidtogs för att undvika att ställa in flyget.

Läs också: SVT:s stora granskning av Ryanair

Vet du mer? Har du egna erfarenheter? Hör av dig direkt till reportern eller till svtnyheter@svt.se!

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar Lufthansa

Mer i ämnet