Sofia Hedström modejournalist på Svenska Dagbladet tror att även företagen förs bakom ljuset när det gäller skinnets ursprung.
– Det kan vara så att Frankrike eller Italien importerar ett ormskinn i tron att det kommer från Singapore till exempel men egentligen kommer det från Malaysia, säger hon i kvällens Aktuellt.
Så även modehusen är lurade?
– De väljer snarare att inte riktigt se. Men det är svårt både för modebranschen och konsumenterna att kontrollera exakt hur det går till.
Men trots uppmärksamheten och de skakande bilderna tror Sofia Hedström inte att trenden med ormskinn kommer att dö ut.
– Både pytonskinn och päls är ett mode som har tagit nya former, vi ser dem i form av mindre detaljer på till exempel kappor och väskor.
Ser inte det kontroversiella
Efter att ha riktat sig mycket till äldre konsumenter riktar man sig nu mot en helt annan grupp enligt Sofia Hedström.
– Vi ser att man nu riktar sig mot yngre konsumenter. Det har blivit ett generationsskifte och en stor kull med unga designers som använder sådana här material och inte ser det kontroversiella i det.
Kan få oss att reagera
Sofia Hedström tror att bilderna som SVT i dag visat kan få konsumenterna att tänka till.
– Oavsett om man köper en pytonskinnsväska för 40.000 kronor eller en t-shirt för 99 kronor så vet de allra flesta konsumenter vart plagget kommer i från och vilken råvara den består av eller vilken behandling den har gått igenom. Men den här typen av bilder får oss att reagera.
Men hon tillägger att hon inte tror att trenden kommer att ha dött ut om några år.
Pernilla Jonsson, doktor i Konsumtionsvetenskap, säger att konsumenterna har makt att förändra.
– Det finns flera exempel på bojkottningskampanjer genom tiderna som har gått väldigt bra. Internet har jättestor betydelse, på internet kan folk samlas och göra sin röst hörd på ett mycket mer effektivt sätt än tidigare.