Breakit satte GPS-sändare på returnerade paket. Då visade det sig att paketen tog omvägar på hundratals mil då de skickades från kunderna tillbaka till företagen.
–Alla e-handlare gör inte så här, men några av de allra största, sade Caroline Englund, reportern som gjort granskningen, när hon medverkade i SVT:s Morgonstudion.
Hon undersökte hur 32 av Sveriges största e-handlare gör med alla varor som skickas tillbaka. Fem av de största klädföretagen kartlades. Granskningen visade på stora skillnader, säger hon.
Få paket i Sverige
Två paket som returnerades färdades bara inom Sverige – 43 respektive 68 mil.
Av de som åkte utomlands skickades två till Estland och reste 115 respektive 147 mil. Den längsta resan fick det paket som åkte till centrala Polen – 236 mil.
SVT Nyheter har varit i kontakt med Ellos, förtaget som skickar till Polen, där de skriver att de beslutat att klimatkompensera alla sina transporter från och med 2019.
Omsätter 88 miljarder
År 2019 kommer svenskarna att handla på nätet för 88 miljarder kronor, enligt Postnords prognos.
Men nästan en tredjedel av alla kläder och skor som klickas hem kommer att skickas tillbaka, uppger postjättens e-handelsexpert Arne Andersson till Breakit.
Det kostar pengar att köra varorna fram och tillbaka. Det finns också en risk att varorna inte hinner bli sålda igen eftersom säsongen för olika varor är kort. Gummistövlar till exempel, vill de flesta köpa innan hösten drar igång.
Pressad konkurrens
Extra transporter betyder också onödiga utsläpp.
Den stora mängden returer beror bland annat på att e-handlarna har varit pressade i konkurrensen de senaste åren. Därför har de börjat erbjuda både gratis frakt och gratis returer, uppger Breakit.
Det har lett till nya shoppingvanor. I dag beställer kunderna flera storlekar på en gång och skickar sedan tillbaka de som inte passar, skriver Breakit.