Norén om SAS-strejknota: ”Kan bli betydligt mer”

Uppdaterad
Publicerad

Sommarens pilotstrejk kostade SAS 1,4 miljarder kronor. Nu väntas notan öka ytterligare när kunderna begär ersättning för inställda och försenade flyg.

– Det kan nog bli betydligt mer, säger SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén.

SAS fortsätter att blöda pengar. Enligt bolagets senaste delårsrapport som presenterades på fredagen gjorde företaget två miljarder kronor i förlust mellan maj och juli. Där framgår att pilotstrejken, som pågick under 14 dagar i juli, kostade SAS 1,4 miljarder kronor i form av uteblivna intäkter.

Men notan för strejken väntas öka ytterligare under de kommande månaderna, enligt SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén. Bland annat då kraven från de omkring 380 000 resenärer som på ett eller annat sätt drabbades ännu inte är helt inräknade.

– De säger att de bokfört merparten, men vet inte exakt var det slutar. De har ett stort berg av skulder till resenärer som har rätt till ersättning för inställda och försenade flyg enligt EU-lagstiftning.

– De har en skuld med sig från den här strejken, säkert på ett par miljarder om man räknar in allt.

”Världens största sms-lån”

Bolaget, som två dagar in i strejken ansökte om konkursskydd i USA enligt chapter 11, har omkring sex miljarder kronor kvar i kassan. Trots det bedöms SAS finansiella situation som ansträngd.

– Det är så illa att om de inte hade lyckats ta världens största sms-lån tidigare i augusti hade de gått i konkurs vid årsskiftet ungefär, säger Alexander Norén.

”Alla som har rätt till det ska få ersättning”

SAS vd Anko van der Werff säger till SVT att bolaget nu fokuserar på att sänka sin kostnader. Han betonar att de kunder som har rätt till ersättning ska få det, samtidigt som har skickar en ursäkt till de som har drabbats.

– Vi vill göra det väldigt klart att vi respekterar våra passagerares rättigheter. Så alla som har rätt till det ska få ersättning, säger han i Morgonstudion.

Enligt Anko van der Werff hoppas han att det kommer ske inom sex månader.

– Jag hoppas våra kunder kommer att vara tålmodiga. Det kommer att ta tid att processa allt, säger han.

 SAS vd: ”Alla som är berättigade ersättning kommer få det”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.