Jordbrukets maskiner släpper varje år ut mer växthusgaser än hela inrikesflyget, men landsbygdsministern försvarar höjningen – trots att den går på tvärs mot klimatmålen.
– Det är ju ett sätt att säkerställa lönsamheten för jordbruket som konkurrerar med länder där man har betydligt lägre bränslekostnader, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson (S).
Den som tankar sin personbil med fossil diesel får betala 4 kronor och 71 öre per liter i miljöskatt (koldioxid- och energiskatt) för sin klimatpåverkan. Lantbrukare kommer betydligt billigare undan och kan, tack vare en statlig dieselsubvention, kräva återbetalning på en viss del av skatten – i dagsläget 1 krona och 43 öre per liter diesel. Den första juli i år höjs ersättningen med ytterligare en krona, till 2,43 kronor litern, regler som åtminstone gäller till årsskiftet.
”Mest effektiva sättet att göra något”
Totalt får jord- och skogsbruket över 600 miljoner kronor i dieselstöd av staten under 2019, trots att lantbrukets maskiner varje år släpper ut mer växthusgaser än hela inrikesflyget och att Sverige de kommande åren måste minska utsläppen kraftigt för att nå klimatmålen.
Landsbygdsminister Jennie Nilsson försvarar stödet.
– Lantbruket har också haft ett tufft år med torka och har lönsamhetsproblem i branschen. Det här är det mest effektiva sättet att kortsiktigt göra något åt lönsamheten.
Jordbrukssektorn ska bli fossilfri
Storleken på dieselstödet har varierat genom åren och riksdagspartierna är splittrade i frågan.
Moderaterna och Kristdemokraterna har drivit igenom den senaste höjningen i budgeten de fick igenom hösten 2018. Höjningen stöds av Centern, samtidigt som Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill fasa ut stödet helt. Även Liberalerna är kritiska. Sverigedemokraterna vill höja stödet rejält och föreslog inför valet i höstas en ersättning på 4, 65 kronor per liter diesel.
Enligt landsbygdsministern är regeringens ambition att långsiktigt ställa om jordbrukssektorn till att bli fossilfri, och på lång sikt sluta subventionera diesel, men hon kan inte säga när det kan bli aktuellt.
– Jag kan inte svara på det i nuläget, men jag konstaterar att den gröna skatteväxling som ska göras kommer titta på den frågan, säger Jennie Nilsson.