Han vill gärna tanka sina traktorer hemma på gården i Skänninge i Östergötland med biodiesel gjord på raps, den gröda han själv odlar, och som är mycket bättre för klimatet. Men det blir för dyrt, eftersom han i dag kan få tillbaka pengar på skatten om han istället tankar fossil diesel.
Den första juli höjs dieselstödet med en krona till 2 kronor och 43 öre per liter. Peter Borring säger att han inte har råd att avstå från pengarna.
– Vi har inga marginaler i lantbruket. Stödet motsvarar två eller tre månadslöner per år.
”Bättre producera eget bränsle”
Peter Borring, som också är ordförande för LRF i Östergötland betonar att dieselstödet är ett sätt för många länder, däribland Sverige, att stötta det inhemska jordbruket och att han och hans kollegor därigenom kan konkurrera prismässigt med sina produkter. Men han anser också att det vore bättre om fler skulle tanka sina traktorer med biodiesel, gjord av svenska råvaror.
– Dels är det en strategisk fråga, att vi kan köra på ett bränsle som produceras inhemskt. Det skulle göra svenskt lantbruk mindre sårbart. Dels skulle det vara bättre för klimatet om vi producerar vårt eget bränsle istället för att importera olja från till exempel Ryssland, säger han.
Klimatbonus
Enligt en undersökning från LRF är det endast 8 procent av Sveriges lantbrukare som använder biobränsle i sina traktorer och andra arbetsmaskiner.
Peter Borring hoppas att politikerna framöver kan hitta nya sätt att stödja jordbruket så att fler börjar tanka förnybara drivmedel istället för fossil diesel.
– Jag har respekt för att det är problematiskt med regelverket kring detta, men vi vill gärna se någon form av klimatbonus till de lantbrukare som kör på hundra procent förnybart. Det vore rätt väg att gå.