Informationskampanjen presenterades på en pressträff i januari av migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M) och Sverigedemokraternas dåvarande gruppledare Henrik Vinge.
Med kampanjen vill regeringen informera flyktingar utomlands om den svenska migrationspolitiken, och ”i förlängningen att färre ska söka sig hit” som Malmer Stenergard sa under pressträffen.
– Vi vet att flyktingsmugglare och andra är mycket välinformerade om vilka förhållanden som ligger och ser till att anpassa sin verksamhet efter det, säger Malmer Stenergard till Aftonbladet.
Artiklar i europeisk media
Kampanjen består bland annat av artiklar i tysk och fransk media, och av en video på regeringens hemsida där migrationsministern berättar om flyktingpolitiken på engelska.
Det förekommer dock uppgifter i kampanjen som är omdiskuterade.
I en debattartikel i den tyska tidningen Welt am Sonntag beskriver Maria Malmer Stenergard att en majoritet av utrikes födda inte försörjer sig själva i Sverige. Men enligt Statistiska Centralbyrån SCB:s beräkningar går det inte att dra den slutsatsen.
Andelen med noll i inkomst minskar
Siffran Malmer Stenergard hänvisar till kommer från stiftelsen Entreprenörskapsforum, som senast 2016 kom fram till att en majoritet av utrikesfödda hade inkomster under 200 000 kronor om året. Däremot räknades studerande och föräldralediga in.
SCB:s siffror från förra året visar att 46 procent av utrikesfödda i åldern 20-64 tjänade under gränsen för tre inkomstbasbelopp, vilket är runt 220 000 kronor om året.
Däremot visar SCB:s siffror en positiv trend där andelen som har noll i inkomst minskar, men det är inget som syns i regeringens kampanj.
– Jag tror att få delar uppfattningen om att vi skulle ha kommit till bukt med utanförskapet i Sverige. Jag tycker att den situation vi har är otroligt allvarlig, säger Maria Malmer Stenergard till Aftonbladet.