För att ge konsumenterna information att välja drivmedel som är bäst för klimatet ska alla drivmedel miljödeklareras från den 1 januari 2019. Det gäller bensin, diesel, fordonsgas, el och andra drivmedel för fordon. Regeringen har lämnat en remiss till lagrådet.
Klimatutsläppen kan skilja till exempel utifrån hur mycket biodrivmedel som blandats in. Det gäller särskilt diesel och fordonsgas. Men i de två huvudfrågorna är förslaget otydligt. Ska märkningen sitta på pumpen och ska drivmedlets ursprung finnas med?
Inget krav på ursprungsland
När det gäller ursprungsland har regeringen tagit ett steg tillbaka från Energimyndighetens förslag. Nu föreslås märkningen innehålla ”andra förhållanden som har betydelse för att bedöma drivmedlets miljöpåverkan”.
Föreningen Gröna bilister är kritiska till att det inte ställs krav på drivmedlets ursprung, en fråga de drivit under fem år. De pekar på att 7 av 10 svenskar vill veta vilket land drivmedlet kommer ifrån enligt en enkät föreningen låtit göra.
-Det här får inte tappas bort nu när det ska lagstiftas, så att det enbart bli fokus på klimat. Vi vill ju att självklart se att den här informationen når till konsumenten så att man kan göra ett informerat val vid pumpen, säger Johanna Grant.
Svårt att spåra
Men drivmedelsföretagens branschorganisation SPBI tycker att det är bra att det inte ställs uttryckliga krav på land, även om det skulle gynna svenska tillverkare. Det går inte att spåra i dagens handel med olja och raffinerade produkter.
– Ett raffinaderi uppger vilket land man köpt oljan ifrån. Men om ett drivmedelsföretag köper från ett raffinaderi blir det idag det land där raffinaderier ligger som blir ursprungsland, säger Ulf Svahn, vd på SPBI.
Så olja raffinarad på västkusten blir alltså ”svensk bensin”?
– Precis.
Märkning på pumpen eller inte?
SPBI vill inte heller se en märkning på pumpen eftersom det är krångligt och den bara ska uppdateras en gång per år.
– Informationen kommer inte att vara korrekt, den kommer att vara för gammal och för oprecis, säger Ulf Svahn.
Drivmedelsbolagen vill hellre se krav på detaljerad information på bolagens hemsidor. Men det är för dåligt tycker Gröna bilister.
– Det är självklart att informationen måste vara där man tankar, så att man får den direkta jämförelsen mellan drivmedlens klimatpåverkan och förhoppningsvis var de kommer ifrån. Om man jämför med att köpa cigaretter så vore det absurt om informationen om hälsoskada fanns på en hemsida, säger ordföranden Johanna Grant.
Så vill regeringen minska bilarnas utsläpp
Regeringen har beslutet om flera åtgärder för att få ner klimatutsläppen från trafiken. Vid årskiftet höjdes skatten på bensin och diesel.
Den första juli 2018 införs en så kallad reduktionsplikt som innebär att alla som säljer drivmedel successivt ska blanda in mer biobränsle i den bensin och diesel som säljs. Målet är att utsläppen ska minska med 40 % till 2030, vilket innebär att ungefär hälften av all bensin och diesel som säljs då ska vara förnybar.
Samtidigt införs även en ny fordonsskatt, det s.k. bonus-malussystemet, som innebär att bilar med höga utsläpp för höjd skatt.