Ny rapport: Rysk trollfabrik ägnar sig åt utpressning

Publicerad

Utpressning, valpåverkan och manipulation. Det ska den ryska trollfabriken IRA ha ägnat sig åt, enligt två nya amerikanska rapporter som tittar på vidden av ryska påverkansförsök genom sociala medier.

Rapporterna baseras på stora mängder data som kommittén fått av Facebook, Twitter och Google, som inte presenterats tidigare. Sammanlagt har man analyserat 10 miljoner tweets, 116 000 Instagram-inlägg, 61 000 Facebook-inlägg och 1 000 filmer som laddats upp av den ryska organisationen Internet Research Agency (IRA), skriver CNN.

Organisationen misstänks ha kopplingar till ryska staten, och anses vara en trollfabrik.

Enligt CNN som tagit del av en av rapporterna, ser man att IRA har gjort flera försök att locka till sig personer på sociala medier med syfte att utnyttja, manipulera eller utpressa dem.

”Att rekrytera en tillgång genom att till exempel utnyttja en personlig svaghet såsom en hemlighet man skäms över eller som kan orsaka personlig eller finansiell skada – är en tidlös taktik inom spionage”, skriver rapportförfattarna.

Flyttade till Instagram efter granskning

Rapporten visar även på att IRA flyttade en stor del av sin aktivitet till Instagram efter 2017, i samband med att nyhetsmedier och utredare började granska ryska sociala medier-kampanjer. Orsaken är att desinformationen granskats mindre på Facebook-ägda Instagram än på övriga plattformar.

Utöver det visar rapporten att IRA gjort flera försök för att minska förtroendet för amerikanska traditionella medier, samt att de fokuserade på att öka stödet för Donald Trump inför presidentvalet 2016, och minska stödet för Hillary Clinton.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.