Nästan hälften av alla försäringsrelaterade bilreparationer brister i kvalitet, menar TFF, som under tre år granskat 2.100 reparationer, genom stickprovskontroller på 76 bilverkstäder i Sverige. De kontrollerade verkstäderna lagar omkring 40 procent av alla skadereperationer som utförs åt försäkringsbranschen.
– Man hanterar bilen på ett vårdslöst sätt, säger Anders Edvardsson, projektledare på TFF till SVT Nyheter.
Kontrollerna har gjorts av ett externt bolag under både avslutade och pågående reparationer. Enligt TFF handlar det i många fall om rent slarv från verkstädernas sida.
Farliga lagningar
Ett vanligt förekommande fel är slarv med rostskyddet i samband med plåt och lackskador. I kontrollerna upptäcktes direkt trafikfarliga lagningar, som felmonterade bromsrör och karossdetaljer som inte var ordentligt fastsatta.
– Det här är viktiga delar och för de flesta är bilen en stor investering som ska hålla under en lång tid, säger Edvardsson.
Undersökningen visade också på stora skillnader mellan olika verkstäder och det var också stora skillnader på hur arbetet utförts på olika verkstäder inom samma bolag.
Den kontrollerade verkstad som hade sämst resultat hade anmärkningar på 77 procent av alla kontrollerade reparationer. Bästa verkstaden hade anmärkningar på 16 procent av alla kontrollerade reparationer.
Nya riktlinjer
Trafikförsäkringsföreningen kommer nu att fortsätta med kvalitetskontroller i ytterligare minst tre år. De verkstäder som visat sämst resultat i undersökningen kommer att granskas extra noga.
– Det är beklagligt, säger Jan Olvenmo, ansvar för plåt– och lackskador på Motorbranschens Riksförbund, MRF.
Jan Olveno säger att MRF har tagit del av rapporten, men att de i nuläget saknar information om vilken typ av fel det handlar om därför vill MRD inte kommentera rapportens innehåll närmare.
– Ska vi inom branschen aktivt kunna jobba aktivt med det här så måste vi veta mer om vilka fel det handlar om.
Olvenmo uppmanar missnöjda bilägare att direkt ta kontakt med verkstaden. MRF arbetar med nya riktlinjer för skadeverkstäder som är anslutna till förbundet. Det handlar bland annat om löpande kvalietskontroller och stickprover.
Pressade verkstäder
Bo Ericsson, VD på den fristående branschorganisationen SFVF, Svenska fordonsverkstäders förening säger att resultatet är ett underbetyg för branschen.
– Det är bedrövligt, säger han.
Enligt Ericsson kan en pressad situation för många fordonsverkstäder vara en förklaring till fusket. Bo Ericsson menar att många verkstäder fått sämre marginaler på försäkringsjobb och det kan leda till att det fuskas.
– Verkstäderna är pressade tidsmässigt och ekonomiskt, säger Ericsson.