Foto: SVT/TT

Ny skandal på järnvägen

Uppdaterad
Publicerad

I dag kan SVT Nyheter avslöja en ny skandal på den svenska järnvägen.

På landets mest trafikerade spår ligger ruttna järnvägssliprar.

– Det kan betyda urspårning, säger spårsvetsaren Björn Weidlertz.

För en vecka sedan kunde SVT avslöja att mer än 120 mil järnvägsräls håller på att spricka sönder på grund av ett sedan länge känt fabrikationsfel.

I dag kan vi avslöja ännu en järnvägsskandal.

SVT granskar järnvägen

På landets mest trafikerade järnvägssträcka vid Karlbergs station norr ut från Stockholm håller träsliprarna som håller järnvägsrälsen på att ruttna.

Bultarna och klamrarna har lossnat

Många av dem är så dåliga att bultarna och klamrarna som håller rälsen helt har lossnat.

Spåren trafikeras av snabbtåg, regionaltåg och godståg på väg till och från Norrland, Dalarna och västra Sverige. Här går också lokaltågen till Stockholms norra förorter och Arlanda express.

– Den här slipersen är helt rutten. Det finns ingen kraft kvar. Det beror på att underhållet inte fungerar som det ska och det kan betyda urspårning, säger spårsvetsaren Björn Weidlertz, när han inspekterar landets mest trafikerade järnvägsspår i Stockholm.

Spåret på en lång sträcka norrut från Stockholm ser likadant ut. Sliprar som helt vittrat sönder, bultar som trängt upp och fästklamrar som ligger bredvid rälsen. Många sliprar har markeringar som anger att de skulle ha bytts ut för länge sedan.

– Jag kan lätt säga att de legat markerade i minst sex, sju år, säger Björn Weidlertz.

”Det är ett lagbrott”

Johnny Naderus, vice ordförande på fackförbundet Seko, menar att Trafikverket ägnar sig åt lagbrott om man inte följer de säkerhetsföreskrifter som finns.

– Det är fullständigt oacceptabelt. Det finns säkerhetsföreskrifter som Trafikverket ska följa, där det tydligt framgår när man ska byta ruttna slipers. Uppenbarligen så tillämpar inte Trafikverket föreskrifterna. Det är ett lagbrott Trafikverket ägnar sig åt, säger han.

Trafikverket säger att det är bristen på resurser som gör att underhållet av den svenska järnvägen är så eftersatt.

– Vi har ju en gammal och sliten järnväg med eftersatt underhåll i Sverige och så har vi ju då begränsade resurser och då får man gära tuffa prioriteringar och då kan det se ut så här, säger Åke Johansson, projektingenjör på Trafikverket.

Vet du mer?

Tipsa vår reporter på kjell.lundstrom@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet