– Under årets första nio veckor har antalet avgifter ökat med cirka 12 000. Vi har i våra uppskattningar räknat med en ökning om cirka 6 000 avgifter under denna period, säger Radiotjänsts vd Carl-Gustav Johansson.
Det innebär att bolaget slår sin egen prognos med drygt tolv miljoner kronor, skriver Metro på nätet. Breddningen av tv-avgiften är ett av skälen, bedömer Johansson.
– Till viss del är det säkert så men samtidigt är det svårt att veta. Vi jobbar på som vi gjort i alla tider och tar kontakt med hushåll som inte betalar och antalet avgiftsbetalningar ökar. Men om det beror på att det skrivits mycket om det här är svårt att veta. Men spontanbetalningarna, där vi inte tagit direktkontakt, har ökat mest.
Större delen av ökningen, minst 3 000 avgifter, kommer från spontananmälningar, enligt Radiotjänsts statistik.
När flera tv-företag förra året började sända sina kanaler på nätet blev surfplattor, mobiler och datorer med internetuppkoppling belagda med tv-avgift. Radiotjänst har nu börjat fråga hushållen om de har en dator som är internetansluten eller en surfplatta, även om de inte har någon tv.