Hushållens levnadskostnader i Sverige ökade med i snitt 30 procent under 2022, enligt SCB.
I en ny undersökning från Kantar Sifo, som storbanken Nordea har låtit göra i mitten av januari, uppger nu 85 procent av totalt 1 037 intervjuade personer att de har anpassat sin ekonomi efter det nya läget.
Att minska sin elkonsumtion och att handla billigare mat uppges som de främsta åtgärderna. Men det finns också vissa poster som det är extra angeläget att skära ned på. Och där toppar restaurangbesök och inköp av nya kläder, enligt undersökningen.
– Att anpassa sin ekonomi till de kraftigaste kostnadsökningarna sen 90-talet är som en ny folkrörelse, säger Anders Stenkrona, sparekonom på Nordea i ett pressmeddelande.
Barnens aktiviteter går före
Samtidigt var barnens fritidsaktiviteter den utgift som i princip ingen ville minska på, enligt undersökning.
– Föräldrar är beredda att minska sina egna bekvämligheter rätt ordentligt innan de drar ner på barnens fritidsaktiviteter, säger Anders Stenkrona.
Undersökningen visar också att ett minskat sparande är det vanligaste sättet att frigöra eller få fram mer pengar för att möta kostnadsökningarna, och då främst bland personer med lägre inkomster.
Bara en av hundra uppger att de har tagit lån för att parera de stigande utgifterna.
– De allra flesta tycks vara överens om att inte ta lån för att hantera den tunga inflationen.