Två personer i ett klassrum

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag tycker det är ganska kul att shoppa, speciellt om man går med kompisar” – Hör generation Alfa om synen på shopping, pengar och sociala medier. Foto: Sebastian Comar Alm/SVT

Nya generation Alfa: ”Gamers” som gillar att shoppa

Publicerad

De ser sig själva främst som ”gamers”, med intresse för pengar och shopping.

Nästa generations vuxna svenskar bygger sin identitet framför skärmen och tycks ha en ljus syn på framtiden, visar Ungdomsbarometern som har riktat in sig på landets 7–14 åringar.

En halv miljon barn räknas i dag till den så kallade generation Alfa, födda 2010 och senare, vilket gör dem till landets största generation.

De är fortfarande i en formbar period, men redan nu går det att göra flera spaningar på nästa upplaga vuxna, enligt årets undersökning från Ungdomsbarometern.

Ungdomsbarometern

I fokus är spelandet.

”Gamer” är den vanligast förekommande identiteten bland 7-14-åringar, där 36 procent av pojkarna ser sig själva som främst det. Bland högstadiekillar svarade hela 88 procent att de spelar en vanlig dag efter skolan.

Enligt Sara Fröhling Lindersköld, regionchef Syd på Ungdomsbarometern, är intresset för spel även stort bland tjejer.

– Det är lätt att hamna in i ett fördomstänk om att det bara är killar som spelar, men det är verkligen inte det, säger hon på onsdagens seminarium.

– Vi har verkligen många spelintresserade i den här generationen.

Vana av att köpa

Många barn väljer även att lägga sina egna pengar på spel. Att tjäna pengar är i sig ett intresse. Många har svarat att det blir viktigt att tjäna mycket pengar som vuxen.

Undersökningen visar att generation Alfa redan från lågstadieåldern går att klassa som konsumenter med intresse för shopping i olika former. Får de inte saker från sina föräldrar har de flesta barn egna pengar att spendera genom sin månads- eller veckopeng.

– Man har en vana av att köpa saker i ung ålder, och det är en generation som har köpkraft väldigt tidigt, säger Johanna Göransson, expert livsstil och konsumtion på Ungdomsbarometern.

Veterinär och trädgårdsmästare

Någonstans mellan åren 7 och 14 får de allra flesta barn sin första mobiltelefon. Från den dagen överger många barn lek och pyssel och kastas istället in i en värld av sociala medier.

Av 14-åringarna går 65 procent in på sociala medier när skolan har slutat. På sociala medier får även trender snabbt fäste. Bland unga tjejer identifierar sig 14 procent som ”soft girls” medan enbart 3 procent ser sig som feminister.

Även om det dalar något med åren känner unga barn en optimism inför framtiden. Djur och natur finns med bland övriga intressen vilket kan förklara varför veterinär och trädgårdsmästare är två av de yrken som flest barn drömmer om att bli.

– Viljan att hjälpa andra syns tydligt i den här gruppen, säger Sara Fröhling Lindersköld.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ungdomsbarometern

Mer i ämnet