Många tågresenärer kom sent till sina destinationer, visar preliminära siffror för 2024 från Trafikverket. Foto: Anders Wiklund/TT

Nya siffror från Trafikverket: Sämsta punktligheten för tågen sedan 2010

Uppdaterad
Publicerad

Punktligheten för tågtrafiken i fjol slutade på 87,2 procent – den sämsta siffran sedan 2010. Det visar ny preliminär årsstatistik från Trafikverket.

Ökade underhållsarbeten och spårspring pekas ut som några av de bakomliggande orsakerna.

Målet för järnvägsbranschen är att 95 procent av alla tåg ska vara punktliga, vilket innebär att tåget ska ha ankommit till slutdestinationen max fem minuter och 59 sekunder efter tidtabellen.

Men under 2024 nådde bara 87,2 procent av de totalt 1 065 954 persontåg som avgick under året upp till det målet, enligt Trafikverkets preliminära siffror. Punktligheten är den sämsta sedan 2010.

Året både inleddes och avslutades med vinterväder, men enligt Trafikverket finns det även andra faktorer som sticker ut. Trafikvolymerna på järnvägen har sedan 2010 ökat med nära 40 procent, vilket kan vara en delförklaring.

Ökat spårspring

Men man ser också en kraftigt ökad omfattning av underhållsarbeten och satsningar på att rusta upp spår, växlar och kontaktledningar.

Dessutom har spårspring, det vill säga personer som till exempel genar över spåren, påverkat trafiken under fjolåret. Bara under december försenades nära 2 000 tåg av obehöriga på spåren.

”Vi får avvakta tills alla siffror dubbelkollats och analyserats, men mycket pekar på att vi aldrig tidigare haft samma höga påverkan på trafiken på grund av obehöriga i spår som under 2024”, säger Anna Ericsson, chef verksamhetsområde Trafik i ett pressmeddelande.

”Stor utmaning”

Även om det fanns några ljusare månader i statistiken, som december och mars där punktligheten hamnade på nära 90 procent, står järnvägsbranschen inför flera utmaningar enligt Anna Ericsson. Hon säger också att ”en bättre punktlighet inte är någon quick-fix”.

”Vi har fortsatt en stor utmaning i att balansera den kraftiga trafikökningen med en historiskt stor satsning på underhåll av spår, växlar och kontaktledningar.”

En man i en blå jacka står framför entrén till Trafikverket, med en oskarp ansiktsbild. Bakgrunden visar tydligt byggnadens moderna utseende och den ljusa, inbjudande entrén.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Över 150 sprickor upptäckta på järnvägsrälsen söder om Stockholm – väntas orsaka tågförseningar. ”Det är nog rekordmånga”, säger Trafikverkets enhetschef Örjan Eriksson. Foto: Antonia Sehlstedt, SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.