Målet för järnvägsbranschen är att 95 procent av alla tåg ska vara punktliga, vilket innebär att tåget ska ha ankommit till slutdestinationen max fem minuter och 59 sekunder efter tidtabellen.
Men under 2024 nådde bara 87,2 procent av de totalt 1 065 954 persontåg som avgick under året upp till det målet, enligt Trafikverkets preliminära siffror. Punktligheten är den sämsta sedan 2010.
Året både inleddes och avslutades med vinterväder, men enligt Trafikverket finns det även andra faktorer som sticker ut. Trafikvolymerna på järnvägen har sedan 2010 ökat med nära 40 procent, vilket kan vara en delförklaring.
Ökat spårspring
Men man ser också en kraftigt ökad omfattning av underhållsarbeten och satsningar på att rusta upp spår, växlar och kontaktledningar.
Dessutom har spårspring, det vill säga personer som till exempel genar över spåren, påverkat trafiken under fjolåret. Bara under december försenades nära 2 000 tåg av obehöriga på spåren.
”Vi får avvakta tills alla siffror dubbelkollats och analyserats, men mycket pekar på att vi aldrig tidigare haft samma höga påverkan på trafiken på grund av obehöriga i spår som under 2024”, säger Anna Ericsson, chef verksamhetsområde Trafik i ett pressmeddelande.
”Stor utmaning”
Även om det fanns några ljusare månader i statistiken, som december och mars där punktligheten hamnade på nära 90 procent, står järnvägsbranschen inför flera utmaningar enligt Anna Ericsson. Hon säger också att ”en bättre punktlighet inte är någon quick-fix”.
”Vi har fortsatt en stor utmaning i att balansera den kraftiga trafikökningen med en historiskt stor satsning på underhåll av spår, växlar och kontaktledningar.”