Livet är tufft för en influencer, och det är inte alltid lätt att jonglera tråkiga tidskrävande vardagsbestyr med ens flashiga café- och cupcakes-fyllda Instagramliv.
Med anledning av detta meddelade Isabella Löwengrip i måndags att hon på grund av tidsbrist ”outsourcar” delar av sitt liv till sin klon – beauty robot-influencern Gabrielle. ”Jag behövs för mer content än vad vi idag kan skapa”, skriver hon på sin webbsida.
Klonen är tänkt att leva det liv som den verkliga Löwengrip inte hinner: Leva i New York, umgås med vänner och testa brunchhak.
Följarna reagerade med en blandning av förvirring, ”HUR fungerar detta? Är läskigt och häftigt på samma gång”, till uppmuntran, ”Så coolt”.
Japan ett föregångsland
Att den verklighet som presenteras i sociala medier allt mer närmar sig det fiktiva är knappast nytt, och personer med oklart fotfäste i den fysiska realiteten har tidigare figurerat i medier och marknadsfört produkter. Japan har länge varit ett föregångsland.
2011 fick det populära bandet AKB48 en ny bandmedlem, Aimi Eguchi, som snabbt började dyka upp både i reklam och i herrtidningar, innan hon visade sig vara skapad i en dator.
Störst: Lil Miquela
Med sina en och en halv miljon följare på Instagram är Lil Miquela, en 19-årig amerikansk-brasiliansk influencer, en galjonsfigur för robottrenden. Trots att hon är helt datoranimerad gör hon reklam för verkliga produkter, och tar ställning i verkliga politiska frågor, till exempel Black Lives Matter.
”Kommer inte bry oss om vi följer en riktig människa“
”Jag ser en extremt ljus framtid för influencerrobotar. Min spaning är att vi om bara något år inte kommer bry oss om huruvida det verkligen är en riktig människa vi följer”, skriver Isabella Löwengrip.
Om hon får rätt får framtiden utvisa.