Att kränga krediter till utsatta, heter en rapport som paraplyorganisationen presenterade på fredagen. I en studie mellan mars och oktober har sms-låneföretag och deras marknadsföring granskats och överskuldsatta personer intervjuats.
Dessa snabba lån med skyhög effektiv ränta, utan säkerhet och med tveksam kreditprövning, ibland ingen alls, växer snabbt. Det märker inte minst Kronofogden där högarna med ansökningar om betalningsföreläggande har skjutit i höjden under de tre år som fenomenet funnits i Sverige.
Vid kriser
Sveriges Konsumenter hittade 30 webbplatser som erbjöd sms-lån. De vanligaste lånebeloppen var 1 000-4 000 kronor.
Intervjuer med 17 låntagare visade att nästan alla hade sms-lånat för att lösa någon form av krissituation och att pengarna gått till vardagliga utgifter. Så här säger en av de intervjuade:
”De här lånen har förstört mitt liv. De har begravt mig. Jag har förlorat allt, min fru och mina barn. Jag vet inte vad som hände, jag vaknade upp efter ett halvår och hade hur mycket skulder som helst. Nu ser jag klart men när det snurrade på var det som om min hjärna inte fungerade.”
Piskar på
Enligt Sveriges Konsumenter kostar överskuldsättning samhället 30-50 miljarder kronor om året. Nu påpekar organisationen för regeringen att lagstiftningsprocessen går för långsamt och föreslår bland annat:
• Skärp konsumentkreditlagen så att luckorna som sms-låneföretagen utnyttjar täpps till.
• Inför fungerande och kraftfull kontroll av företagen och utlåningsverksamheten.
• Inför en skyldighet för kreditgivarna av snabba krediter med kort utlåningstid att informera om riskerna.
Resultatet av studien är skrämmande, tycker Jan Bertoft, generalsekreterare i Sveriges Konsumenter:
”Det är obegripligt att flera år har gått utan att regeringen tagit krafttag mot den här oseriösa verksamheten”, skriver han i ett pressmeddelande.
TT
SMS-lån
• Våren 2006 lanserades det första sms-lånet i Sverige.
• Kronofogden varnade tidigt för att sms-lån kunde orsaka överskuldsättning.
• Hösten 2006 hade Kronofogden fått in 390 ansökningar om betalningsföreläggande.
• 2006 slutade med 1 407 ansökningar.
• 2007: 20 418 ansökningar
• 2008: 35 775 ansökningar
• Första halvåret 2009: 23 465 ansökningar.
Källa: Sveriges Konsumenter (TT)