Sedan Netflix lanserades i Norden 2012 så har vidoestreamingen ökat stadigt. Nu har 54 procent av de svenska hushållen någon typ av videostreamingtjänst och dessa betalar i snitt 222 kronor i månaden för sina konton.
– I det nyss avslutade tredje kvartalet så ser vi att de här hushållen i snitt har två streamingtjänster. Det är en rekordsiffra, säger Marie Nilsson, vd på medieanalysföretaget Mediavision.
Det som driver videostreamingen är framförallt amerikanska dramaserier, på bekostnad av traditionell tv och kabelbolag. Allt fler filmjättar vill ge sig in på den lukrativa marknaden. På måndagen meddelade Disney, som redan lanserat Disney+, att man kommer att göra streaming till sin främsta prioritet. Aktien steg efter beskedet drygt 5 procent i den amerikanska efterhandeln, samtidigt som konkurrenten Netflix-aktien backade.
”Marknaden ligger efter”
De streamingbolag som har flest svenska abonnenter är Netflix och Spotify, där den senare satsar allt mer på poddar för att göra sig mer unika bland andra musiktjänster. Både bild- och ljudbolagen konkurrerar om vår tid men förutsättningarna ser olika ut.
– Den stora skillnaden är att poddar i hög grad är tillgängliga gratis. Så länge det varar så tror jag att den marknaden kommer att vara begränsad. Dessutom ligger den marknaden lite efter, det inte lika många som använder poddar idag som digital video, säger Marie Nilsson.
Se hela programmet på SVT Play.
Ekonomibyrån publiceras varje tisdagskväll på SVT Play. Det sänds också i SVT2 tisdagar 21.45. Programledare: Alexander Norén.