• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

När coronapandemin bromsat filmindustrin så satsar Hollywood hårdare på streamingkanaler.

Nytt rekord för streamingtjänster i Sverige

Publicerad

Under årets tredje kvartal uppmättes rekordsiffror för betalstreamingen i svenska hushåll och konkurrensen om vår skärmtid tätnar. När coronapandemin bromsat filmindustrin så satsar Hollywood hårdare på streamingkanaler. 

Sedan Netflix lanserades i Norden 2012 så har vidoestreamingen ökat stadigt. Nu har 54 procent av de svenska hushållen någon typ av videostreamingtjänst och dessa betalar i snitt 222 kronor i månaden för sina konton.

– I det nyss avslutade tredje kvartalet så ser vi att de här hushållen i snitt har två streamingtjänster. Det är en rekordsiffra, säger Marie Nilsson, vd på medieanalysföretaget Mediavision.

Det som driver videostreamingen är framförallt amerikanska dramaserier, på bekostnad av traditionell tv och kabelbolag. Allt fler filmjättar vill ge sig in på den lukrativa marknaden. På måndagen meddelade Disney, som redan lanserat Disney+, att man kommer att göra streaming till sin främsta prioritet. Aktien steg efter beskedet drygt 5 procent i den amerikanska efterhandeln, samtidigt som konkurrenten Netflix-aktien backade.

”Marknaden ligger efter”

De streamingbolag som har flest svenska abonnenter är Netflix och Spotify, där den senare satsar allt mer på poddar för att göra sig mer unika bland andra musiktjänster. Både bild- och ljudbolagen konkurrerar om vår tid men förutsättningarna ser olika ut.

– Den stora skillnaden är att poddar i hög grad är tillgängliga gratis. Så länge det varar så tror jag att den marknaden kommer att vara begränsad. Dessutom ligger den marknaden lite efter, det inte lika många som använder poddar idag som digital video, säger Marie Nilsson.

Se hela programmet på SVT Play.

Ekonomibyrån publiceras varje tisdagskväll på SVT Play. Det sänds också i SVT2 tisdagar 21.45. Programledare: Alexander Norén.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.