– Det motsvarar många tiotusental individer som drabbas, säger Janne Åkerlund hos Kronofogden, som flera år i rad följt en explosionsartad utveckling av problemen kring sms-lån.
Lånen är små, ofta handlar det om några tusenlappar, men de som får låna har ofta svårt att betala tillbaka. Då blir de ett fall för Kronofogden, där antalet ärenden av det här slaget ökat från 33.000 till 53.000 på bara ett år, under 2012.
– Det är oroande, säger Janne Åkerlund, också för att vi ser att det blir fler och fler ungdomar som hamnar hos oss.
Ministern rasade – ingenting hände
Ungdomar står för var femte ärende bland de som hamnar efter med betalningarna för sms-lån.
De betalningsanmärkningar som ofta blir följden påverkar deras möjligheter att till exempel skaffa bostad och telefon. För att inte tala om den skuldbörda som många av dem bär på.
Problemen med sms-lån har uppmärksammats många gånger. Samtliga snabblånebolag som Konsumentverket granskat har fått varning för bristande kreditprövning.
”Så här ska vi inte ha det” dundrade finansmarknadsminister Peter Norman i Aktuellt i september förra året. Han syftade på sms-lånens extremt höga räntor och deras förmåga att dra in folk i skuldfällan.
Men sedan dess har ingenting hänt. Räntorna är fortsatt höga (det går fortfarande bra att låna till 23.707 procent effektiv ränta), ockerlagen ligger oanvänd och samtidigt växer alltså kön av människor som inte kan betala tillbaka sin lån.
Kronofogden hoppas att i samverkan med sms-låneföretagen få till en självsanering i branschen.
– Det är jättebråttom, säger Janne Åkerlund.