Varje gång en bil passerar genom vägtullarna i Stockholm eller Göteborg registreras registreringsnumret för att kunna ligga till underlag för trängselskatt.
Det är Transportstyrelsen som hanterar trängselskattesystemet och SVT Nyheter kan nu berätta att IBM sköter IT-driften även av de systemen.
LÄS MER: Här är registren som Transportstyrelsen outsourcat
”Utsätter människor för risker”
Eftersom det har funnits personal på IBM som inte har säkerhetsklassats enligt Säpos rutiner kan det innebära att obehörig personal har kunnat komma åt uppgifter om när enskilda bilar har passerat genom tullarna.
– Det här utsätter bland annat människor med skyddad identitet för risker. Man ska inte kunna komma åt den typen av information och kartlägga någons rörlighet, säger riksdagsledamoten Nina Lundström (L) som sitter i trafikutskottet.
LÄS MER: Läckta personuppgifter kan handla om liv eller död
Innan försöket med trängselskatter i Stockholm inleddes år 2006 debatteras frågan om den personliga integriteten eftersom uppgifterna, om de hanterades felaktigt, skulle kunna användas för att kartlägga enskilda personers resvanor och rörelsemönster.
Får inte lagras
Uppgifterna får därför inte lagras längre än de behövs för att fatta beslut om skatten, vilket normalt innebär att de raderas när skatten är betald och om man inte begär omprövning. Man har 60 dagar på sig att begära omprövning och i de fallen skrivs de uppgifter som behövs ut på papper och sparas i pappersform hos Skatteverket i sex år.
LÄS MER: Alla svenska körkortsfoton läckte till Tjeckien
När försöket skulle träda i kraft beskrevs det som tekniskt omöjligt. Flera leverantörer drog sig ur och sa att det inte skulle gå att bygga klart i tid. Men IBM Sverige tog sig an uppdraget.
IBM tilldelades år 2007 vad som har kallats för ”projektledningens svar på en Oscar”, nämligen ”Distinguished Project Award”, som delas ut av Project Management Institute, just för hur trängselskatteprojektet hade genomförts.
Det lyckade genomförandet ledde också till nya affärer och när IBM tog hem outsourcingavtalet för att drifta Transportstyrelsens data skrev Computer Sweden att det var projektet med trängselskatterna som mynnade ut i att IBM tog hem avtalet.
Förra året betalade Transportstyrelsen ut 167 miljoner kronor till IBM.
LÄS MER: Personuppgifter läckte från outsourcad myndighetsdata redan 2012
Systemet som utvecklades av IBM användes mellan 2006 och 2012. Därefter utvecklade Transportstyrelsen ett eget system, eftersom även broavgifter skulle ingå i systemet.
Mellan januari 2013 och december 2015 driftades det nya trängselskattesystemet av Trafikverket.
IBM sköter driften
Från januari 2016, efter det att driften av Transporstyrelsens IT-system outsourcades till IBM, har de skött IT-driften även av det systemet.
I och med att all personal hos IBM som har tillgång till Transportstyrelsens servrar inte har säkerhetsklassats enligt Säpos rutiner kan obehörig personal ha haft tillgång till uppgifter om alla bilpassager.
LÄS MER: Expert – därför är läckan så allvarlig
Det är allvarligt, menar Nina Lundström (L), som därför den 20 juli väckte frågan till dåvarande infrastrukturminister Anna Johansson.
– Det här var en jättediskussion innan trängselskatten infördes. Inte minst frågan kring hur vi skyddar personer med skyddad identitet och personer som riskerar att råka ut för kvinnofridsbrott.
Fick inte svar
Hon tycker inte att hon fick tillräckliga svar under det särskilda möte med trafikutskottet som hölls i början av förra veckan.
– Nej. Absolut inte. I en del fall hänvisade hon till kommande KU-förhör. Jag tycker inte att det är tillfredsställande, säger Nina Lundström (L).
Vem som kommer att svara på frågan nu när Anna Johansson lämnat ministerposten vet hon inte, men hon kommer att ställa om frågan om det behövs för att få tillräckliga svar.
LÄS MER: Anna Johansson om varför hon avgick
Liberalerna har varit det enda parti i Alliansen som har drivit frågan om integritet kopplat till trängselskatter.
Den tidigare folkpartistiske riksdagsledamoten Gunnar Andrén skrev flera motioner i ärendet.
Lät polisen se register
Han är särskilt upprörd över att Pär Nuder, som var socialdemokratisk finansminster 2004 – 2006, lovade att uppgifterna aldrig skulle användas till något annat än att ta ut trängselskatt, men att det senare ändrades av den borgerliga regeringen år 2011, då regeringen gav polisen tillstånd att få ut kamerabilderna från trängselkamerorna.
– Sekretessen är absolut och integriteten väldigt viktig, men samtidigt har vi ett behov av att lösa grov kriminalitet, sade infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) till DN efter regeringens sammanträde den 28 juli 2011.
– Det var ett klart avsteg från vad som hade lovats. Jag var väldigt kritisk till sättet att kringgå detta. Skyddet för den enskilde är bedrövligt, säger Gunnar Andrén till SVT Nyheter.
LÄS MER: Så får du veta vem som har dina personuppgifter
Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg varnade redan då för faran med ändamålsglidning, när man samlar in uppgifter i ett syfte och sedan använder dem i ett annat. Hon är frågande till hur det som hänt på Transportstyrelsen har kunnat hända.
– Jag förstår inte hur man kan göra så. Det är ett medvetet agerande där man tar uppenbara risker, säger hon till SVT Nyheter.
Hon menar att det finns en stor risk med att bygga upp omfattande register med personuppgifter.
– Det här är en bekräftelse på det man har varnat för, faran i att man bygger upp den här typen av register och inte skyddar uppgifterna. Integriteten är skyddad i en rad olika internationella konventioner och nationella lagar. Det är en förutsättning för att det demokratiska samhället ska kunna fungera. Om man inte känner att man har en privat sfär där man kan föra ett öppet samtal blir det ett tyst samhälle.
LÄS MER: Senast något sådant här hände var Stig Bergling-affären
I vissa sammanhang gör vi själva avkall på vår integritet, som när vi lägger ut bilder på var vi är någonstans i sociala medier, men när det gäller till exempel insamlandet av information när vi passerar en vägtull med vår bil så är det inte uppgifter vi kan välja att lämna ifrån oss eller inte. Och i värsta fall kan sådan påtvingad övervakning inskränka människors rörelsefrihet, särskilt om vi inte kan lita på vem som kan ta del av uppgifterna.
– Det är en farlig väg. Vi vet att redan den omständigheten att man bevakas påverkar människors beteende.