– OECD bekräftar min bild av att Sverige bör göra mer för att blanda elever från olika bakgrund, säger utbildningsminister Anna Ekström.
Då Sverige tagit emot ett stort antal migranter och flyktingar står det svenska skolsystemet inför en rad svåra utmaningar, skriver den globala ekonomiska samarbetsorganisationen OECD i rapporten.
Detta syns bland annat i PISA-resultaten där nyanlända hamnat långt efter infödda svenskar. Nästan två tredjedelar (61 procent) av barnen till första generationens invandrare misslyckas med sina studier. Detta är betydligt fler än i de flesta andra länder.
Förkortad undervisningstid
I rapporten som OECD utfört på uppdrag av regeringen rekommenderar man nu ett antal åtgärder för att komma till rätta med problemet.
Det handlar bland annat om att underlätta för ungdomarna att välja skola. En annan är att höja nivån på lärarkåren. Lönerna för lärarna bör höjas och incitamenten för att ta jobb i skolor med många problem måste bli bättre.
Man föreslår också att fler skolor borde få så kallade karriärtjänster och att dessa inte enbart ska innefatta utanförskapsområden, utan gå till de skolor som har svårast förutsättningar.
De lärare som arbetar på dessa skolor bör dessutom få förkortad undervisningstid, mer tid för förberedelser, kollegialt samarbete och föräldrakontakter.
Lära av andra länder
OECD rekommenderar också ökat stöd för språkträning. Elever som aldrig lär sig svenska ordentligt kommer för alla framtid att vara missgynnade. Därför bör undervisningen i svenska bli mer individinriktad, och regelbunden uppföljning av kunskaperna är en nödvändighet.
OECD anser också att svenska myndigheter borde granska hur andra länder tacklat problemen med integration av barn till invandrare. Man nämner att goda exempel finns att hämta i Tyskland, Österrike, Nederländerna, Kanada och USA.