Riksdagspartierna är splittrade i frågan om utredningens slutsatser kring utfasandet av fossila drivmedel och målet kring nettonollutsläppsbilar.
– Moderaterna vill också ha bilar utan utsläpp så snart som möjligt. Men då måste det ju bland annat finnas förutsättningar att kunna köra elbilarna i hela landet. Jag har därför två frågor till Per Bolund: Var är laddstolparna och var är elen?, säger Jessica Rosencrantz, klimat- och miljöpolitisk talesperson (M) i en kommentar till SVT Nyheter.
M anser att utredningen visar att regeringen saknar en plan för omställningen och tycker inte att den föreslagna satsningen på laddstolpar räcker.
– Moderaterna satsar dubbelt så mycket på laddstolpar som regeringen, medan Bolund både skär ner på laddstolpar och stänger kärnkraften, säger Rosencrantz.
V: Skylla på EU håller inte
Inte heller Vänsterpartiet är nöjda med utredningens förslag och tycker inte att det svenska målet om endast nollutsläppsfordon i nybilsförsäljningen av personbilar 2030 räcker, de vill se ett nationellt förbud i stället.
– Sverige borde gå före EU och införa förbud mot nybilsförsäljning av fossila bilar. Och förbudet borde träda ikraft redan 2025. Att skylla på EU håller inte. Sverige kan gå före. Annars är risken uppenbar att det inte kommer att hända något alls, säger Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott och klimatpolitisk talesperson i en kommentar till SVT.
SD: Bra att Sverige inte går före
Sverigedemokraterna tycker tvärtemot V att det är bra att Sverige inte går före EU i omställningen.
– Det vore ju orimligt om bilar blev förbjudna i Sverige när de inte är det i andra länder. Vi handlar ju med varandra, så det är rimligt. Sen är ju frågan om man till exempel ska tillåta laddhybrider av infrastrukturskäl, att det inte finns laddmöjligheter för alla. Det är något man bör undersöka, säger Martin Kinnunen, SD:s talesperson i miljö- och klimatfrågor.
Vilket exakt årtal som omställningen ska ske tycker inte SD är det mest centrala, utan pekar på att den generella utvecklingen visar att bilförare vill gå över till eldrift.
KD oroas över export av elbilar
Kristdemokraterna ser det som oroande för elektrifieringen att elbilar och elhybrider i stor utsträckning exporteras innan de hunnit nå den svenska andrahandsmarknaden.
– Bonus malus subventionerar elbilar men efter 18 månader har 70 procent exporterats. Det konserverar vår fordonspark på fossila drivmedel och ökar koldioxidutsläppen i andra länder när elbilar tankas med kolkraft, säger KD:s trafikpolitiska talesperson Magnus Jacobsson.
C: De har gått lite vilse
Från regeringens samarbetsparti C är tonläget mildare. Rickard Nordin, Centerpartiets talesperson i klimat- och energifrågor, säger till SVT att det presenterade målet om att fossila drivmedel ska vara utfasade i Sverige senast 2040 ligger i linje med Centerns egna mål om att ett helt förnybart energisystem 2040.
Däremot tycker han att utredningen gått lite vilse i att titta mycket på elektrifiering men inte på biogas.
– Det jag reagerar på är att de bara tittar på vad som kommer ut avgasröret och pratar om el- och vätgasbilar, men sådant som biogas till exempel är utmärkt både för lätta fordon och tung trafik. Det kommer koldioxid ur avgasröret, men det är ju förnybart, säger Rickard Nordin.
L efterlyser en färdplan
Liberalerna tycker att utredningen generellt sett pekar på många viktiga områden som partiet tror på, exempelvis att det är viktigt med en betydligt snabbare utbyggnad av laddinfrastrukturen.
– I den takt vi bygger ut i dag kommer vi att köra i diket, vi kommer inte att nå klimatmålen, säger Liberalernas klimatpolitiska talesperson Helena Gellerman.
– Utredningen är initierad genom januariavtalet och vi ser positivt på att det nu är utrett och att det är taget ett ganska brett grepp, säger hon.
Däremot efterlyser L en färdplan för hur målen som föreslås ska kunna nås till 2030 respektive 2040.
– Om vi står där 2030 och ska ha enbart nollutsläppsfordon måste vi också ha en laddinfrastruktur som motsvarar det och även ett elsystem som kan leverera den el som krävs, säger Helena Gellerman.