Bland annat har politiker och debattörer ansökt om att skydda ord som klasskamp och verklighetens folk.
Dagen efter årets val skickade chefredaktören Daniel Suhonen in en ansökan om att varumärkesskydda ordet klasskamp.
– Både som en politisk markering av lite ironiskt slag, men också för att visa allvaret i vad som pågår i ett samhälle när orden till slut inte betyder någonting. Och det ville vi belysa genom att varumärkesskydda det som högern inte kan ta, men skulle kunna ta som världen ser ut i dag, säger Daniel Suhonen.
”Verklighetens folk”
Och det är fler som vill varumärkesskydda politiska ord och slogans, särskilt under valår.
-Det finns ett intresse av att skydda sig i dag. Det är ett generellt intresse, men även de politiska partierna ser det här, att det finns en anledning att titta på, så att ingen annan kan
använda det till någonting, säger generaldirektör Susanne Ås Sivborg, Patent- och registreringsverket.
Kristdemokraterna har till exempel valt att varumärkesskydda begreppet ”verklighetens folk”.
-Vi har dåliga erfarenheter av andra som har varumärkesskyddat
slogans och uttryck och som har gjort att vi inte har kunnat använda dem. Och då är det ett sätt att ta reda på om vi kan använde de här uttrycken och sen se till att få kontroll över dem genom att se varumärkesskydda, säger Henrik Ehrenberg (KD), stabschef hos Göran Hägglund.
Ny Demokrati var först
Orden har dock redan använts av Ny Demokrati.
-Om Göran Hägglund talar om verklighetens folk kan vi bjuda på det, det är klart att det blir en licensavgift. Men börjar han tala om drag under galoscherna har det börjat gå för långt, då har han passerat komikens yttersta gräns, säger Ian Wachtmeister, före detta partiledare.
KD anser att uttrycket förknippas med deras parti idag.
Just nu håller Patent- och registreringsverket på att handlägga om ordet klasskamp ska kunna varumärkesskyddas.
-Det vore väldigt roligt att vara ägare av klasskampen! säger Daniel Suhonen.
SVT