P-patrull och böter – så ska städerna slippa felparkerade elsparkcyklar

Uppdaterad
Publicerad

Säsongen för elsparkcyklar är här. Och åsikterna om dem är många. Men vad gör företagen för att förhindra att de står i vägen?

- Man kan förstås alltid göra mer, men jag tycker att vi som företag tar väldigt stort ansvar i den här frågan, säger August Svedenstedt regionschef Tier.

Branschen har expanderat snabbt och nu går det att hyra elsparkcyklarna i ett tiotal svenska städer.

Företagen bakom elsparkcyklarna gör sitt för att försöka förhindra att cyklarna står felparkerade. Bland annat genom en parkeringspatrull, vars uppgift är att hitta de cyklar som står i vägen och helt enkelt flytta på dem.

– Det är ett initiativ som fungerar som vi vill fortsätta med och investera mer i, säger Eric André, Sverigechef på Voi.

På flera håll, bland annat i Stockholm, vill politikerna att företagen ska betala en avgift för varje elsparkcykel som de ställer ut i staden. Och de vill kunna utöka de parkeringsfria zonerna där elsparkcyklar inte får parkera.

Elsparkcyklarna klassas som en cykel enligt transportstyrelsen, så länge de går under 20 km/h. Därför lyder de också under samma trafikregler som en cykel och får inte parkeras där de är hindrande eller på något sätt kan vara en trafikfara.

Se mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.