– Vi är inte nöjda. Vi vill att vi ska fortsätta driva på för att de bilar som säljs ska vara så miljövänliga som möjligt. Då vill vi titta på vilken teknik de körs med men också att de har lägre vikt, säger Per Bolund.
Dagens klimatbonussystem ger bonus och skatteförmåner till bilar som släpper ut högst 70 gram koldioxid per kilometer.
Gränsen låg tidigare på 60 gram, men när EU:s nya mätmetod visade högre utsläpp för många bilar, valde regeringen att höja gränsen. På så sätt kunde många Volvobilar räddas kvar i systemet.
Bolund: Viktigt med valfrihet
Nu visar SVT Nyheters granskning att nio av tio bilar som räddats kvar hittills är Volvobilar, de flesta SUV:ar av modellerna XC60 och XC90.
– Det är viktigt att konsumenterna också har en valfrihet, att det finns ganska många modeller att välja på, säger Per Bolund.
Volvos laddhybrid-SUV:ar väger en bit över två ton och släpper ut dubbelt så mycket som en del konkurrenters laddbara familjebilar.
– Fast de har låga utsläpp om man jämför med dom bilar som har sålts tidigare i Sverige historiskt, och utsläpp från bilar som har traditionell teknik, så det är ett stort steg framåt, säger Per Bolund.
Förhandlingar pågår
Nu pågår förhandlingar mellan regeringen och samarbetspartierna om att ändra klimatbonussystemet.
– Vi är inte klara med förhandlingarna, men tekniken är ju att hela tiden skärpa kraven så att vi hela tiden får bättre och bilar, säger Per Bolund.