Svenska skolelever är bättre än genomsnittet på problemlösning i grupp. Det visar resultaten i en ny Pisa-mätning.
Bland 56 deltagande länder från alla världsdelar hamnar Sverige på en 17:e plats när det gäller 15-åriga skolelevers möjlighet att lösa olika uppgifter genom samarbete.
Första studien
Studien genomfördes 2015, och är enligt Pisa-rapporten den första i sitt slag att mäta elevers samarbetsförmåga. Därför finns nu ingen jämförelse att dra med tidigare resultat.
För att kunna jämföra länderna emellan valde man att ge snittresultatet mellan alla länder ett värde av 500. Sverige hamnade då på ett värde av 510, vilket klassas som klart över snittet.
Stora könsskillnader
I samtliga länder visade flickor på ett bättre samarbete än pojkar, och Sverige sticker ut bland länderna där skillnaderna mellan könen var som allra störst. Bara i Finland uppmättes en större skillnad.
Båda könen låg ändå i Sverige över det internationella snittet för pojkar och flickor.
Sverige sticker också ut när det gäller skillnader mellan elever med och utan invandrarbakgrund. Av länderna i Pisa-studien är skillnaden allra störst i Sverige, sett till första generationens invandrare och elever utan invandrarbakgrund.
Skillnaden halveras vid jämförelse med andra generationens invandrare.
Bland resultaten noterade forskarna också ett samband mellan fysisk aktivitet och samarbetsförmåga. Elever med fler idrottslektioner eller motsvarande i veckan överlag visade på bättre samarbete.
Singapore toppar listan
Allra bäst på samarbete var eleverna i Singapore, som fick värdet 561, följt av Japan på 552. Bäst bland europeiska länder var Estland på sjätte plats med 535, följt av Finland med 534. Nästa nordiska land blev Danmark med 520 på 14:e plats.
Norge och Island hamnade strax efter Sverige med 502 respektive 499.
Här är metoden bakom studien
De elever som deltog i studien fick i uppgift att lösa problem tillsammans med ett antal interaktiva datorsimulerade program, och inte med andra elever.
Detta gjordes för att mäta varje enskild individs förmåga, utan hänsyn till förmågan hos andra elever i en grupp.
Samtliga uppgifter hade flera fasta svarsalternativ, och elevernas samarbetsförmåga graderas baserat på deras svar i interaktionen med datorsimulationerna.
56 länder deltog i studien, varav samtliga OECD-länder samt ett antal samarbetsländer och ekonomiska zoner.