– Man satsar mer resurser där, och har gott om utbildade lärare. Och det ger effekter på elevernas resultat, säger Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet.
Lärarförbundet använder sig av 14 kriterier för att komma fram till hur väl kommunerna lyckas.
Bland annat mäter man vilka resurser skolorna får, elevernas meritvärde, hur många som klarar högskolebehörigheten och övergången till högskolan. Andel pedagogiskt utbildade lärare och lärartäthet ges dubbel vikt i undersökningen.
Ger ni inte lite för mycket vikt vid just läraren?
– Tvärtom! Internationell och svensk forskning visar att den enskilt avgörande faktorn är lärarnas kompetens och att alla barn har tillgång till det, säger Eva-Lis Sirén.
I botten hamnar Ljusnarsberg, Vingåker och Lilla Edet, men också en så pass stor kommun som Haninge.
De bästa och sämsta skolkommunerna
De bästa
- Piteå
- Vellinge
- Luleå
- Staffanstorp
- Hammarö
De sämsta
- Ljusnarsberg
- Vingåker
- Lilla Edet
- Haninge
- Strängnäs