I höstas granskade SVT Nyheter polisutredningen kring den stora dataintrångshärva som rullats upp i Malmö, där hundratals företag, myndigheter och organisationer utsatts för dataintrång och bedrägeriförsök.
SVT:s granskning visade att många drabbade var ovetande om att de blivit utsatta, trots att åklagare tidigt beslutat att informationen skulle spridas snabbt.
Under granskningen bad SVT Nyheter polisen om flera olika uppgifter, bland annat om vilka som varit inblandade i processen som ledde till att man anmälde sitt eget agerande till avdelningen för särskilda utredningar.
Svaren tog tid, vilket ledde till att SVT Nyheters reporter JO-anmälde polisen. Och JO kritiserar nu Polismyndigheten för att det tog flera dagar att få svar på den frågan.
Två dagars dröjsmål
JO skriver att det ”finns inte något uttryckligt krav på skyndsamhet vid hanteringen av en begäran om att få uppgift ur en allmän handling i offentlighets- och sekretesslagen. Det ligger emellertid i sakens natur att det normalt inte bör ta längre tid att lämna ut en uppgift ur en allmän handling än det skulle göra att lämna ut den handling som uppgiften finns i”.
Efter att det tagit polisen två dagar att få ett svar från sin egen rättsavdelning – att uppgifterna kunde lämnas ut – så tog det ytterligare två dagar innan reportern fick uppgifterna. ”För detta dröjsmål ska Polismyndigheten kritiseras”.
Polisen gav också SVT Nyheter ett svar rörande formen av en begäran, som ledde till att SVT:s reporter måste skicka in en ny begäran. ”Det borde han inte behövt göra”, konstaterar JO.
Polismyndigheten har i yttrande till JO beklagat det inträffade.