Räkna med kaos från och med den första mars. Då införs en regel som gör att Postnord kommer att ta ut en administrationsavgift på 75 kronor per paket som kommer från Kina och andra länder utanför EU upp till ett värde av 1.500 kronor. Är värdet högre blir administrationsavgiften 125 kronor.
Avgifterna tas ut för att Postnord ska se till att moms betalas in till statskassan, och för varor med ett högre värde än 1.500 ska även tull tas ut.
– Det är bara att bita ihop och antingen betala för den billiga vara man ändå köpt eller konsumera mer på hemmaplan, säger Åsa Willcox, avdelningschef på Tullverket och ansvarig för dessa frågor.
Få betalar moms i dag – saknas nära en miljard kronor
Importen av billiga produkter från Kina har exploderat det senaste året. Varje vecka strömmar det in cirka 600.000 paket till Postnords terminal på Arlanda, och det är bara en bråkdel av kunderna som betalar in den svenska momsen på 25 procent som de är skyldiga att göra.
Tullverket har beräknat att statskassan går miste om 0,5-1 miljard kronor på grund av att staten inte får in dessa momspengar och har därför krävt att Postnord tar fram en handlingsplan som ska vara klar senast den första mars.
Men i dag kom beskedet att Postnords handlingsplan också ska börja gälla från samma datum.
– Det är naturligtvis så att från ett konsumentperspektiv hade det varit bättre om vi hade kunnat få en längre övergångsperiod, säger Thomas Backteman, kommunikationschef på Postnord.
– Men vi förhåller oss till de direktiv vi får från Tullverket.
”Gratiskalsonger” kan bli flerfaldigt dyrare
Problemet för Postnord är att det kan ta upp till två månader från beställning till att varorna dyker upp i Sverige. Det gör att många som köpt sina varor de senaste veckorna inte vetat om att de ska betala administrationsavgiften plus svensk moms.
Den som till exempel gått in på en av de mest populära hemsidorna med kinesiska varor och beställt kalsonger gratis – ”betala bara för frakten, 19 kronor” – lär nog inte vara beredd att betala en femma i moms samt Postnords administrationsavgift på 75 kronor för att få hem sina ”gratiskalsonger”.
Hundratusentals paket tros bli liggande
Då 97 procent av alla de produkter som flödar in till Sverige har ett värde på under 200 kronor räknar Postnord med att många inte kommer att betala administrationsavgiften och momsen i det system som sjösätts. Det bygger på att varorna förs till ett stor tullager där Postnord sänder ut avier till kunderna, som måste betala in avgifterna innan varorna sänds ut.
– Det blir en betydande andel som inte kommer att hämtas ut, säger Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman.
Enligt de beräkningar som SVT har tagit del av handlar det om hundratusentals paket under den första tiden, innan konsumenterna har reagerat på nyordningen.
Beredda på konsumentkritik
Tullverket inser att det nya systemet man inför får konsekvenser och att många konsumenter blir upprörda, men att det är ett pris som måste betalas. Många butiker och affärer riskerar att slås ut när de tvingas konkurrera med e-handlare från Kina där kunderna i de flesta fall vare sig betalt moms eller tull.
– Det kommer säkert att vara väldigt negativa reaktioner från konsumenter i media, säger Åsa Willcox, avdelningschef på Tullverket.
– Å andra sidan har vi många privata aktörer här i landet och andra länder som tacksamt tar emot den förändring som vi nu möjliggör.
Så fungerar systemet nu – och så kommer det att ändras
Så här fungerar systemet i dag
- Alla varor utanför EU som har ett värde under 200 kronor släpps igenom av Postnord. Det handlar om cirka 97 procent av de 150.000 paket som varje dag kommer in till terminalen utanför Arlanda.
- Paket med ett värde över 200 kronor tas om hand av Postnord som kräver in moms på 25 procent av varans värde samt tar ut en administrationsavgift på 125 kronor för sitt arbete.
- De som fått hem sina paket utan att ha betalt någon moms ska själva höra av sig till Tullverket med en skrivelse och redovisa kvitton för att få betala momsen. Tullverket ska registrera skrivelsen samt sända ut en räkning som sedan ska betalas: vilket mycket få gör.
Så här fungerar systemet efter första mars
- Postnord kommer att göra en första granskning på terminalen utanför Arlanda. Sedan förs posten till en speciell tullterminal som ska ha kapacitet att lagra miljontals paket som väntas komma in. Postnord kommer också att ta in över hundra tillfälligt anställda som ska scanna in paketen i Postnords system så att man kan sända ut en avier till alla kunder.
- Kunderna får sedan två veckor på sig för att betala momsen på 25 procent av varans värde samt en administrationsavgift på 75 kronor för varor värda upp till 1.500 kronor. För varor med ett högre värde blir administrationsavgiften 125 kronor. Då måste kunden också betala en tullavgift. När avgiften är betald sänder Postnord ut paketen till kunderna
- De paket som inte betalas inom en två veckors period kommer att sändas tillbaka till sina hemländer. Under en övergångsperiod kommer dock Postnord att lagra paketen en längre tid.