Harriet Wallin brukar sköta räkningarna med hjälp av tjänsten bankgiro, som hon betalar för via sitt företag. Breven lägger hon i lådan på Bäckvägen i Lillån i närheten av sin bostad – senast förra veckan. Men några dagar senare upptäckte hon att inga pengar dragits från kontot som brukligt, vilket hon tyckte var konstigt.
– Jag funderade först om det kunde ha blivit fel i sorteringen eller om det varit inbrott i lådan, säger Harriet.
Hon fick kontakt med den person som ansvarar för tömningen och fick meddelandet att låset var trasigt och att lådan inte tömts, men att ärendet var felanmält.
Chefernas ansvar
Harriet anser att det är chefernas ansvar att agera och har själv försökt nå ansvarig på Postnord utan att lyckas. Ingen skyltning finns som talar om att lådan är ur funktion.
– Jag måste ju kunna lita på vad som står här, säger Harriet och pekar på skylten som anger att lådan töms dagligen klockan 9. Hon fortsätter: Postnord är ju ett företag som är finansierat av bland annat mig.
Hann betala – men tänker på andra
Hon har tidigare i livet själv jobbat på bank och hann snabbt betala sina räkningar via nätet när hon upptäckte problemet.
– Men jag tänker på de äldre i området som kanske gör på samma sätt och inte märker av det förrän det dimper ner påminnelser med extra avgifter.
Varför använder du själv bankgiro om du kan betala på nätet?
– Jag betalar för den här tjänsten och jag gör det för att det ska bli lättare för mina anhöriga om något skulle hända. Då finns allt på papper, säger Harriet.
I videoklippet berättar hon om problemen och vilket ansvar hon anser företaget har. Och här svarar Postnord på kritiken.