Postnord har ännu inte fattat ett beslut om att dela ut posten varannan dag, men Postnords beräkningar visar att om reformen genomförs ökar utsläppen av koldioxid.
– Med nuvarande lagstiftning, då 95 procent av breven ska vara framme inom två dagar, kommer en varannandagsutdelning att innebära en viss ökning av koldioxidutsläppen, uppger bolagets hållbarhetschef Sofia Leffler Moberg.
Hon berättar att anledningen är att Postnord måste ha fler flyglinjer i gång än tidigare för att leva upp till nuvarande lagstiftning att breven ska vara framme inom två dagar.
”Om vi istället ska dela ut brev varannan dag kommer det innebära att brev delas ut dag tre i genomsnitt hälften av dagarna, och som en konsekvens av detta skulle inte kravet i postförordningen uppfyllas. För att undvika detta måste vi börja flyga breven så att de med säkerhet kan delas ut inom två dagar”, skriver Postnord i ett uttalande till SVT Nyheter.
– Transporter med flyg genererar större utsläpp än transporter med bil eller tåg.
– Ingen av oss inom Postnord är nöjda med att utsläppen ökar från någon som helst verksamhetsförändring eftersom vårt mål för alla förändringar är att klimatpåverkan ska minska eller åtminstone inte öka, säger Leffler Moberg.
Hemliga siffror
Postnord vill dock inte offentliggöra några siffror som visar vad ”en viss ökning av koldioxidutsläppen” innebär. Men tillägger att koncernens målsättningen är en minskning med 40 procent till år 2020 på koncernnivå. Den svenska delen av bolaget har en målsättning att minska utsläppen med 25 000 ton koldioxid under 2019.
Nu arbetar bolaget med att skapa en ändrad postlagstiftning så att breven inte måste levereras inom två dagar. Då krävs färre flyglinjer vilket innebär en minskning av utsläppen.
Beslut om utdelning dröjer
Än så länge fortsätter Postnord att dela ut posten varje dag och man har inte satt ett datum för när ett formellt beslut om så kallad varannandagsutdelning kommer att fattas.
Koncernledningen vill att varannandagsutdelning ska genomföras. Vad är det som dröjer?
– Det är en stor produktionsapparat. Det kan vara enstaka detaljer. Det får ta den tid det tar eftersom kvalitén inte får bli lidande, säger Henrik Ishihara på Postnords presstjänst.
Era beräkningar när det gäller klimatfrågan visar ju att varannandagsutdelning innebär en viss ökning av de totala utsläppen om ni ska följa lagen om hur skyndsamt posten ska delas ut. Är det förklaringen till att ett beslut dröjer?
– Jag vill inte gå in på varför det dröjer. Det finns en mängd variabler att ta hänsyn till. I vår värld är det ingen försening. Vi fortsätter att arbeta för att varannandagsutdelning kommer att införas utan att det brister i kvalitén, säger Henrik Ishihara.
Postnords vd Annemarie Gardshol säger till SVT att bolaget ska fortsätta jobba med frågan och förbereda för ett test längre fram.