Postnord är mitt uppe i den mest intensiva perioden för året. Under Black Friday-rean förra helgen skickades nästan 900 000 paket med företaget, och måndagen därpå var samma siffra drygt 700 000.
– Det har varit magiskt många paket, på vissa ställen har ombuden gått på knäna. Trots det har det gått bra med bara några smärre förseningar, säger Mathias Krümmel, ansvarig chef för produktionen på Postnord.
Tar in 3 000 extra
Under perioden mellan Black Friday och nyår har Postnord anställt 3 000 personer extra för att ligga i fas med allt som skickas. Trots det finns det inga garantier för att alla paket och brev kommer fram i tid, säger Mathias Krümmel.
– Man kan aldrig garantera det till 100 procent. Det kan alltid vara något som försvinner, men vi ska se till att ha god framförhållning inför julen.
Har fått kritik
SVT Nyheter har tidigare rapporterat om att Postnord fått både kritik och anmälningar riktade mot sig. Trots att det återstår en månad av 2018 har antalet anmälningar till Konsumentverket mot företaget slagit nytt rekord i år. Mathias Krümmel säger att han har förståelse för att försenade och borttappade paket leder till frustration.
– Jag kan absolut förstå det. Vi kommer att fortsätta lyssna aktivt för att förtjäna förtroendet från medborgarna.
Vädjar: ”Behöver hjälp”
Inför jul uppmanar Postnord alla att skicka sina julkort senast den 14 december och sina paket senast den 19 december. Dessutom vill företaget att paketen hämtas ut så snabbt det bara är möjligt – för att undvika att det blir fullt på ombudens hyllor.
– Vi har sett ett mönster i att om en person beställer fem saker, då väntar man gärna med att hämta ut sina paket till att alla paket har kommit in. Det är bättre att hämta det första paketet direkt när man får aviseringen. Ombuden behöver hjälp med att få ut paketen så fort det bara går för att undvika förseningar, säger han.