Expressens nya spelsajt är tänkt att locka användarna att skapa konton på de nätcasinon sajten samarbetar med. Flera av de här casinona har en modell där deras samarbetspartner får betalt genom en procentuell andel av de pengar spelarna sedan förlorar på casinot.
Beroende på vilket casino det handlar om kan tidningen få upp till 45 procent av spelarnas förluster – för all framtid. Även Aftonbladet ligger i startgroparna för en motsvarande sajt.
”Det här är problematiskt”
Det här kan leda till problem för tidningarnas möjligheter att granska branschen i fortsättningen, menar Christian Christensen, professor i journalistik vid Stockholms universitet.
– Min första reaktion var förvåning. Att man har en så här stark relation till spelbranschen, säger han.
Svenska medier har i alla tider haft annons-samarbeten med bolag – vad är det som gör att just det här blir problematiskt?
– Här är intäkterna baserade på hur mycket man spelar. Hur kan Expressen och Aftonbladet förhålla sig till exempel till frågan om spelberoende när deras tidningar nu är en del av den här industrin på sätt och vis? Och det inte bara genom att de tar emot reklampengar utan genom att desto mer människor spelar desto mer pengar får tidningarna.
”Långsiktig relation med casinon”
Enligt Christensen är det inte reklamen i sig som är problemet. Däremot gör intäktsmodellen att det här blir speciellt.
– Det är inte konstigt att man tar pengar från reklam. Men den relationen är begränsad. Här ser vi istället en långsiktig väletablerad relation mellan spelandet och journalistiken. Och där har vi det stora problemet.
Vad skulle du vilja säga till de mediehus som nu startar sådana här samarbeten?
– Jag skulle fråga hur man förhåller sig till den bransch man tar emot pengar från. Vad händer om ett år om de får ett tips som visar på problem i spelbranschen, hur ska Expressen förhålla sig till det? Ska de komma ut med en djup kritisk granskning eller ska de hålla tillbaka just för att de har en så här stark djup relation till den industrin?
Expressen: Ingen koppling mellan reklam och journalistik
SVT Nyheter har sökt Expressens ansvarige utgivare Thomas Mattsson men han vill inte ställa upp på en bandad intervju. Istället svarar han i ett sms.
”Det finns ingen koppling mellan vilken reklam som publiceras och vilken journalistik som görs. I princip alla bolag som annonserar i stora nyhetsmedier förekommer ju i journalistiken”, skriver han.
SVT Nyheter har även sökt Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson och Anders Nylander, vd på Schibsted Sales & Inventory AB, men de har inte återkommit.