I takt med att allt fler svenskar intresserar sig för träning har det för många blivit allt viktigare att äta rätt. Protein marknadsförs som ett bra sätt att gynna muskeltillväxten. Snacks, glass och bars med extra protein syns allt oftare både på gym och i matvarubutiker.
Enligt statistik från marknadsanalysföretaget Nielsen ScanTrack låg försäljningen av proteintillskott i matvarubutiker på 415 miljoner kronor förra året. Det är en stor ökning jämfört med år 2014, när försäljningssiffran var 144 miljoner kronor. Då är inte nätförsäljningen och försäljningen på olika gym inräknad.
”Ett ägg är bättre än en proteinbar”
Många som tränar för att bygga muskler äter stora mängder protein, men det finns en risk att överskott snarare lagras in i kroppens fettreserv.
Näringsfysiologen och föreläsaren Kristina Andersson menar att kosttillskotten i de flesta fall är onödiga, istället bör den som tränar se till att få i sig vanlig och allsidig mat. Även om en proteinbar innehåller mer protein än till exempel ett ägg, så rekommenderar hon ändå ägget.
– I ett ägg får du massor med näring, du får faktiskt alla vitaminer utom C-vitamin, du får även en mycket bra fettkälla. Proteinbars kan vara väldigt lika godis i många avseenden, säger hon.
“Bars är smidiga”
Tomas Perérs, som driver ett nordiskt distributionsföretag för proteinbars, är medveten om kritiken mot att tillskotten ofta innehåller en hel del socker, och inte bara protein. Han håller med Kristina Andersson om att vanlig mat är absolut viktigast, men att proteinbars ändå har en fördel.
– Ett ägg innehåller fullvärdigt protein, precis som en proteinbar kan göra. Men en bar är lite enklare att ta med sig.