Under måndagen presenterade klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) regeringens transport- och infrastruktursatsningar i höstens budgetförslag. Över tre miljarder kronor ska fördelas på svensk infrastruktur och bland förslagen finns satsningar på järnvägsunderhåll, höjd fordonsskatt för nyregistrerade bensin- och dieselfordon samt en halv miljard kronor för att underlätta cykeltrafik.
Vänsterpartiet är kritiska till att kollektivtrafiken inte fått större utrymme i det nya budgetförslaget.
– Det är för lite med en miljard på kollektivtrafiken och cykelsatsningen är en droppe i havet. Det behövs generellt mer pengar till transportsektorn som tillsammans med vården är den sektor som drabbats hårdast under pandemin, säger Vänsterpartiets klimatpolitiska talesperson Jens Holm.
”Bidrar inte till att minska utsläppen”
Sverigedemokraterna är sedan tidigare negativt inställda mot det så kallade bonus-malus-systemet som innebär ekonomiskt stöd för den som köper fordon med låg klimatpåverkan och en förhöjd skatt under de tre första åren för bensin- och dieseldrivna privatfordon.
– Det är ett ineffektivt system och inget som vi anser bidrar till att minska utsläppen. 80 procent av bonuspengarna går dessutom till storstadsbor, säger Martin Kinnunen, Sverigedemokraternas miljö- och klimatpolitiska talesperson.
Moderaterna är kritiska mot att regeringen i budgetförslaget inte nämner behovet av vägunderhåll.
– Elbilar kan inte flyga och behöver vägar att köra på. Idag sänks hastigheten på vägar pga dåligt underhåll och människor får kryssa mellan potthålen. Vi har i flera år satsat mer än regeringen på vägunderhåll, säger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson (M).