Sverige kan inte på egen hand förhindra att tonvis av smutsvatten och toalettavfall dumpas av kryssningsfartyg i Östersjön. Det hävdade infrastrukturminister Anna Johansson (S) i gårdagens Agenda.
Hon fick frågan om inte Sverige kan bestämma vad som krävs av fartyg för att de ska få lägga till i svenska hamnar.
– Vi har inte rätt att hindra någon att komma till Sverige, utan de regler som gäller är internationella och de ska gälla då alla flaggstater, svarade Anna Johansson.
Ett halvt rätt...
Livekollen valde att granska frågan om vad Sverige egentligen kan ställa för villkor för kryssningsfartygen som vill lägga till i svenska hamnar.
Granskningen visar att Anna Johansson i alla fall delvis har rätt i att Sverige inte kan hindra någon från att komma till Sverige på grund av internationella regler. Det finns en teoretisk möjlighet för Sverige att på egen hand stifta regler som inte finns med i FN:s havsrättskonvention, som vi inordnat oss under, men att alla länder skulle sätta egna sjöfartsregler är knappast praktiskt möjligt när det finns en gemensamt accepterad konvention som alla följer.
...och ett fel
Däremot konstaterar Livekollen att möjlighet finns att gå en annan väg för att uppmuntra fartygen att tömma i hamn istället för till havs – om den politiska viljan finns.
Till exempel Miljödepartementet uppger att man hellre skulle vilja jobba med morot istället för piska, detta genom att ge fartyg som tömmer sitt avfall i hamn lägre avgift.
Redan i dag kan Sverige på egen hand bestämma hur vi sätter våra egna farleds- och hamnavgifter. Fartyg som använder svenska farleder får miljörabatt på avgiften om de använder sig av kväveoxidreducerande metoder. Det är alltså ett etablerat sätt att styra miljövänligheten till havs. Därmed konstaterar vi att infrastrukturminister Anna Johansson hade fel när hon sa att det var svårt att göra något ”eftersom det inte finns någon lagstiftning som kräver detta”.
Skapar ilska
I nuläget får dessutom de stora kryssningsrederierna rabatt på farledsavgifterna i Sverige. Anledningen tycks vara att vi har så dyra farledsavgifter jämfört med exempelvis baltstaterna. Rabatterna ges helt utan krav på motprestation.
Ministerns uttalande i Agenda har skapat ilska i branschen. På Svensk Sjöfart är man upprörd över att svenska företag, som enligt uppgift sköter sin tömning i hamn, betalar full farledsavgift medan de som tömmer i havet alltså kan få miljörabatt.
”Både denna och tidigare regeringar har varit helt fokuserade på tvingande regler och har inte alls utrönt möjligheten att med hjälp av incitament styra företagens handlande” skriver Svensk Sjöfart i ett uttalande i dag.